|
|
|
|---|---|
|
Har haft och kört mycket roliga bilar genom åren, men det var först efter att jag började läsa detta forum som jag fick höra talas om lmm... Vad jag förstår är lmm = luftmassemätare en viktig liten detalj för motorns funktion. Frågan är hur jag som M5 E39-spekulant märker om det är något fel på denna/dessa? Har inte kört så många M5 så att jag verkligen vet hur dom skall gå. Körde en idag, men kände mig av någon anledning inte så jätteimponerad av draget i den. Nu var det ju inte frågan om någon våldsam körning av förklarliga skäl. Men ryktesvägen har jag hört att M5:an lätt spinner loss vid bra gaspådrag på 2:an. Något som inte hände med denna :-( Jag är tacksam för lite info samt om möjligt tips på hur man försäkrar sig om att allt är som det ska vara. Är det stor skillnad att köra en väl fungerande kontra en med dålig lmm? Vad kostar byte? | |
| Är det ingen som har erfarenhet och kan beskriva/förklara lite? | |
|
Dålig LMM oftast dålig tomgång,ryckig,slå vid fullgas,och kanske motorlampan lyser,,det var symptomen på min gamla m3a iaf...kostar nog ny 3-4tusen men finns oftast på skroten lycka till |
|
|
Två nya original LMMar kan du nog få för 4000kr, tillsammans alltså. Vad du än gör använd inte kopior och inte heller Bosch modellen som är anpassad för VW (den fungerar nästan men inte riktigt). T.ex. maf-shop.de eller emissioncontrols.co.uk säljer originaldelarna. Just nu kan man t.om. få dem lite billigare lokalt här i Finland, vet inte hur det är med prissättningen i Sverige. Det där med att spinna loss, det beror mycket på däcken och vägunderlaget. Med bra däck och torr och ren väg spinner du inte nödvändigtvis ens på 1an. Det är en enorm skillnad mellan däck och däck fick jag erfara när jag bytte 5 år gamla (hårda och mer eller mindre släta) PS2 till nya PS2. De nya greppar något infernaliskt jämfört med de gamla. Jag spinner så gott som aldrig på 2an nu, bara när det är riktigt halt. Det som säger ganska bra ifall bilen går som den skall är testläget som visar bensinförbrukningen. Bensin = effekt i de flesta fall. Ifall du varvar ut på 2an skall du komma upp till 130-140l/h vid 6500-7000rpm, och i andra ändan av varvskalan skall du komma upp till ca 43-45l/h vid 110km/h ifall du accelererar från typ 70 på 6an. Instruktioner för testläget kan du hitta t.ex. här: Länk Det finns en lång lista med grejer som lönar sig att kolla, hinner tyvärr inte gå igenom allting här. LMM är i den billigaste ändan av listan, så inte så mycket att bekymra sig för egentligen. Det är bra att minnas att man lätt lägger ner 50-100tkr på reparationer under ett par år (eller mer ifall det vill sig illa). Ifall du vill ha en chans att komma undan med mindre kostnader: Växellåda och diff skall vara i skick (båda mycket dyra och kan i praktiken inte repareras utan måste bytas), stötdämpare och bromsar gärna nyss åtgärdade (också dyra ifall du vill ha original), svänghjul och koppling likaså. Nya däck är inte helt fel eftersom de också går på runt 10-15tkr beroende på kvalitet. Vanosen har en tendens att bli trött med åren, men kan ofta åtgärdas med ett relativt enkelt och mycket billigt o-ringsbyte. Kamaxelsensorerna kan orsaka effektförlust och får gärna vara bytta, men är inte så väldigt dyra (du byter alla 4 för kanske 6tkr inkl. arbete). Lambda/o2-sensorerna framför katalysatorn kan ha en stor inverkan på effekten och är nuförtiden mycket billiga att byta ifall du skaffar delarna från USA (rockauto.com, under 2tkr inkl. tull). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.