AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.741

Visslande ljud i E39:a vid 160km/h - vad är det?

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Var och provkörde en M5 E39 (ej 99-00:a) idag och när man kom upp i 160km/h så startade ett visslande och ganska högfrekvent ljud i bilen. Det hängde med upp i fartregistret, men när det guppade till av ojämnheter i vägbanan så "hackade" det till i visslandet. Ljudet lät som det kom framifrån, möjligtvis någonstans inne i instrumentbrädan.
Tidigare ägare som jag talat med kände till ljudet och tyckte det var väldigt störande, vilket jag kan hålla med om. Han trodde det kom från takluckan, men det är jag säker på att det inte gör.
Nuvarande ägare har levt med detta ljud och vet ej varifrån det kommer.
Nu undrar jag om någon har några idéer? Hoppas slippa svar som "vindbrus i backspeglar" eller "så fort får du ändå inte köra"... ;-)
Är intresserad av bilen, men inte med ett sådant ljud som kan ta knäcken på en i längden.
För att undanröja alternativ så påverkas inte ljudet av att man ändrar fläkthastigheten eller stänger av fläkten. Det påverkas ej heller av vindrutetorkarna.
Bytt vindruta på bilen?

Jag fick ett extremt störande missljud vid hastigheter öve160km/h på min E39 efter att jag bytt vindruta. Det visade sig vara listen mellan rutan och taket som vibrerade. Jag testade att tejpa listen och ljudet försvann, så glasfirman fick limma om och då blev det bra.

Rätt svårt att få förståelse för att det var ett problem hos glasmästaren dock...
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack för tipset. Tror dock inte att det är ett sådant ljud. Dels så låter det inte som det kommer uppifrån och dels så verkar inte ljudet ändra ton ju fortare man kör utan är ganska konstant. I fantasin skulle jag kunna tänka mig något elektriskt (ventil, servo eller liknande) som tjuter. Det är så markant att ingen i bilen kan missa det. Mer tips tack :-)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har råkat ut för att listen runt rutan var ojämn och orsakade ett visslande ljud

______

Foto Länk
Defintivt vindrutan!

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
OK, jag hör vad ni säger. Tydligen finns det fler som upplevt liknande ljud. Jag tror fortfarande inte att det är det som låter, även om jag inte är sämre än att jag kan ändra mig :-)
Det som får mig att tro att det inte är detta, är att ljudet låter mer som en högfrekvent "summer", lite "skrikigare" än vad vindtjut brukar vara. Tycker också att ljudet isåfall borde ha ändrats med vindrutetorkarens rörelser då den ju ändrar luftströmmarna lite när den sveper fram. Dessutom blev det som jag beskrev förut ett "hack" i ljudet när bilen guppade till av ojämnheter i vägen i farterna över 160km/h.
Listen runt rutan ser jämn och slät ut. Om det nu är rutan eller listen, var är det troligt att felet ligger? Borde ju vara upptill på rutan kan man tycka.
Ska inte lova att äta upp min hatt om det visar sig att det är rutan eller listen, men jag har nog svårt att tro att det är så ändå.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Kollade lite på m5board.com. De tre vanligaste problemen är tydligen (utan ordning). Har själv provkört en med bytt vindruta som lät över 120. Där ändrades ljudet också vid gupp.

1. Tätningslisten runt vindrutan har börjat läcka. Tejpa för att felsöka och byt ev. listen sen.

2. En (eller flera) domkraftsfästen (de i plast) saknas. Kan tydligen vissla som f.n.

3. Vindrutan har bytts på ett felaktigt sätt. Det finns speciella plastbitar (jigg) man kan köpa som ska användas, annars vindpip. Se länk:
Länk

Lycka till!
Som jag sa, på min bil var det listen "ovanför" rutan, delen mellan rutan och taket som "fladdrade" och orsakade ljudet.

Det var väldigt svårt att lokalisera var ljudet kom ifrån när man satt inne i bilen, och det ändrade _inte_ frekvens vid olika hastigheter. Om man bara stod jämte bilen kunde man inte se att nåt var "fel" öht.

Jag provade då att sätta tejp på listen så att den satt fast i taket, och ljudet försvann.

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack micke, weeman, Gustav och Isak5503! Känns som att jag får tänka om där... dags att ta fram hatten och börja tugga :-)
Imponerande vilken bra information man kan få fram, som t.ex. via länken till m5board. Intressant läsning verkligen. Kan just undra hur många glasbytare i detta land som känner till dessa monteringsinstruktioner? Knappast många skulle jag tro. Sannolikt mest tur att de flesta slipper dessa problem efter ett rutbyte.
Det låter som att vi får rikta in oss på rutan, eller rättare sagt säljaren får göra det. Vill inte gärna köpa bilen förrän ljudet är borta, för att undvuíka alla risker att det kan vara något annat.
Nu har man lärt sig något nytt i alla fall och ännu en sak att addera till listan av fel som kan uppstå på en M5:a (fast i det här fallet är det ju inte bilens fel).
Har haft precis samma problem med en 540 E39, på den var rutan nybytt när jag köpte bilen och den var "felmonterad" eller fel clips ditsatt.

Micke

Länk
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Har haft samma problem med en 540 e39, dock så har jag för mig att problemet försvann efter att jag böt ut en del detaljer på bilen...
Kan tilläggat att jag hade ett ljud vid 160-170 sedan efter ny ruta försvann det men återkom vid 240. Troligtvis för att de itne gjort enligt BMW installationsinstruketioner.

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Ja Gustav, om det börjar pipa lite vid 240 så kan jag nog leva med det :-) Samtidigt som man helst inte vill bli störd när mätarnålen vandrar vidare uppåt i dom farterna...
Det här med framrutan är ett nytt fenomen för mig och man lär sig alltid något nytt uppenbarligen.
Heinrich, vad var det för delar du böt ut på din bil?
Upptäckte det faktiskt på min autobahntripp i våras :) OCh du var rutan helt nu kan tilläggas.

Ma
9
Markic
BMW 316 Compact-96
Åkte i en M5a 99a idag och satt där bak då till och börja med och det ljudet uppkom vid 160 km/h och det lät som att de kom uppe vid taket/bakifrån? Som ni beskriver det så när det blev ett gupp så hackade ljudet till med?

Mycket konstigt fel
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Inte så konstigt om ljudet ändrar sig när det guppar. Rutan är ju en stor del av stabiliteten i karossen. När ljudet försvinner så tätar ju karossen mot rutan.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.