|
|
|
|---|---|
Grusse |
Jag har kört diagnos på bilen med Inpa, och fick följande resultat på kombiinstrumentet: 140 Clamp R Error frequency: 0 Open circuit Sporadic error ------------------------------------------------------ 143 overvoltage (U>16V) Error frequency: 40 Invalid working area Error present ------------------------------------------------------ Kod 140 har jag ingen susning om vad det är, men kod 143 verkar ha med laddningen att göra men är det generatorn som är felet eller är det endast överspänning till kombiinstrumentet? |
|
Clamp R menas säkert kl (klemme) R, dvs första nyckelläget "radioläget". En hel del elprylar startar i läge "R" förutom radion, och möjligen har något fel lagrats i felminnet tidigare. Radera och kör en tid och se om det återkommer. Överspänning (över 16V) som har reggats 40 gånger är möjligen mera allvarligt, kan bero på trasig laddregulator t.ex. Trasigt/gammalt batteri, dåligt dragna batterianslutningar kan också gererera överspänning i bilens elnät. FP |
|
Grusse |
Okej, jag får prova med att byta laddningsregulatorn i generatorn. För batteriet är endast 1år gammalt, och batterianslutningarna verkar okej. Jag får hoppas att det löser problemet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.