AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.026

e39 540 och "klonk" vid urtrampning

Hy
126
HypeX
Annat märke
Det säger "klonk" varje gång jag trampar ur, ungefär som att nått i drivlinan är glappt.
Märks extra väl om man ligger och motorbromsar och sen trampar ur.
Ibland är det nästan så att det känns en liten vibration i växelspaken när ljudet uppstår.

Vart ska jag börja leta?
Vad har hardyskivan för funktion och hur beter sig bilen om denna är dålig?
Stödlagret på kardanaxeln är en annan grej som jag kan komma på.
Märks ingenting när växeln väl är i och man kör omkring.
Märks inget vid motorbroms och fullgas heller.
Det är bara vid urtrampning av koppling och ibland även när kopplingen släpps upp.
Jag har gjort av med 3 diffar på min 540 nu, det borjar med att diffen glappar och klonkar som du beskriver, sedan rasar den, ska sätta dit den 4de nu på 3000mil.

Hy
126
HypeX
Annat märke
Det lät ju inte skitbra?
Kan inte diffrasen vara en följdverkan av att nått annat är dåligt?
Jag vet faktiskt inte, jag har gått igenom allt vad drivlina heter och har inte hittat någon orsak, killarna på bmw har inte heller någon idé om något som kan påverka detta förutom möjligtvis hardy skivan, men den är som sagt bytt. Efter 2a diffen gick bytte jag hela bakvagnen mot en som endast hade rullat 8000mil, men nu har som sagt den diffen gett med sig också.
Men med tanke på att diffen på 540n inte är grövre eller starkare än diffen på en 518 så är det lite förståerligt att dom inte håller.

Hy
126
HypeX
Annat märke
Är det rent teoretisk möjligt att sätta dit en diff från en M5?
Eller kräver det övriga modifikationer?

Om det nu skulle bli så att min diff rasar också, vad heter diffen jag söker?
Hy
126
HypeX
Annat märke
Har kommit fram till att bakaxelväxeln till min bil har nummer 33101428576.

Men en annan grej jag upptäckt är att om växellådan står i neutralläge och man trampar ur/släpper kopplingen så uppkommer ungefär samma ljud.
Dock låter det mindre än när man kör, men det kommer från samma ställe låter det som.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.