|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Kostade drygt 400 kr senast jag köpte på ebay.de. Så ni som vet var man kan köpa billigare mikrofilter med aktivt kol i Sverige får gärna hojta till. |
|
Vari ligger svårigheten att förstå varför en BMW verkstad tar högre betalt än nån snubbe runt kroken? Har han kanske stora, fräscha lokaler att bekosta? Har han en saluhall med bilar för över 20 miljoner? Har han gratis trådlöst internet i hela byggnaden? Har han det och tar så lite betalt så hatten av. Sedan att påstå att det är samma olja i en Biltema dunk som i en dunk från BMW är "intressant", så slipper jag använda förolämpande ord. Dock måste jag säga att det är kul att folk fortfarande inte förstår varför en Auktoriserade återförsäljare tar mer betalt än en icke märkesverkstad. Tar t.ex Statoil som har butik, tvätt och flera anställda lika mkt för sin bensin som Jet? |
|
Conan999 |
Dani_: Statoil äger Jet Conan999 |
| Vad har det att göra med literpriset på bemannade och obemannade stationer? Jag kan lika gärna ta STL, Shell, OKQ8, Bilisten, Hydro eller någon annan som exempel isf. | |
|
Dani. Om du vill betala för stora fräscha lokaler, räntorna på handlarens miljonlager och känner att trådlöst internet is da shit när du byter olja, så visst, kör på. Själv kan jag bara garva åt ett oljebyte som går på över 3.000. Beträffande oljan och dess kvalitet så säger jag precis som du, intressant. Finns milslånga trådar om det här med olja, så sök och du har läsning. Statoil - Jet förklarade någon annan så bra ;-) Statoil är ingen bensinmack utan en närbutik med bensin som extra service som de inte tjänar några pengar på. |
|
| Dani. Vad har literpriset på obemannade mackar att göra med diskussionen? | |
|
Håller med Dani: Jag är tokberedd på att betala lite mer för en service, för att i gengäld kunna ha allt från 10-kronors o-ring till 10000-kronors karossdel till mina andra gamla högar hemma på från en minut till tre dagar. Jämförelsen med bemannad/obemannad mack är väl i hög grad relevant? Högre servicegrad på det bemannade stället -> högre pris. Likadant med allt ju. |
|
|
Tycker man att 3200 kr är ett perry pris för ett oljebyte så ska man givetvis lämna bilen till BMW och känna sig nöjd med det! :-) Personligen struntar jag fullständigt i om verkstaden har gratis internet och flashiga lokaler, jag är mer intresserad av om dom gör ett bra jobb eller inte. |
|
|
3200kr för ett oljebyte är rent ockerpris.... Vansinnigt dyrt måste jag skriva! Mvh Janne. |
|
|
Lus: Både den auktoriserade och den icke auktoriserade verkstaden är bemannade;-) Servicegrad? Min egna erfarenhet säger att den många gånger är bättre på den icka auktoriserade verkstaden som MÅSTE skapa ett gott rykte för att överleva. På den auktoriserade kan du få betala dryga 3.000 för att byta olja, på den icke auktoriserade får du samma tjänst utförd till en bråkdel av priset. Personligen går jag inte igång på marmorgolv, fina sittgrupper, trådlöst internet - jag är mer intresserad av att den som ska jobba med min bil kan sitt jobb. |
|
| Bra poäng Robert, jämförelsen med obemannad/bemannad bensinmack var inget vidare... :-) Den obemannade verkstaden finns ju i och för sig. Kallas GDS på t.ex OKQ8. | |
|
Jäjä, alla gör som de vill. Jag tycker ändå att det är värt att gynna BMW's servicenät, finns få andra som kan fixa fram delar till samtliga modeller, trots att de har nästan 40 år på nacken, dessutom alltid på mindre än 3 dagar. Hittar inte kvittot nu, men vill minnas att jag gav typ 2800:- för oljeservice hos BMW sist, sen om det är 4 eller 500:- upp eller ner kvittar väl. Om man nu ska räkna kronor och ören kan man väl ge fan i att köpa en bil som tappar i värde, det är ju knappast oljebytena som gör att det kostar att ha bil. |
|
| Biltemas oljor tillverkas av shop i Italien. Dem förser ferarri med bensin och olja. Men den är säkert skitdålig. Men tycker man det är kul att betala ockerpriset för att det står Statoil eller BMW på allt så gör det | |
| Agip ska det va inte shop | |
|
Hehe snacka om att inte fatta nånting, varför hänger ni upp er på det med trådlöst internet? Jag förklarar bara VARFÖR en auktoriserad verkstad tar ut högre pris, jag säger inte på något sätt att det är värt det men ni vill ju tolka allt som ni vill så visst reta mig för det jag skrev och vägra förstå det skrivna. Sen vad ni anser om statoil vs. jet skiter jag fullständigt i, jag försöker fortfarande belysa VARFÖR den ena tar mer betalt än den andra men då slutresultatet är detsamma, dvs att ni så gärna vill ha rätt att ni skiter fullständigt i att ens försöka förstå, så lämnar jag diskussionen därhän så att ni kan leka vidare i eran trevliga sandlåda. PS! Min pappa är starkast! |
|
|
moget svar dani |
|
|
Måste ju bara få strö lite salt i bmw-såret här. Oljebytena på mina lexus kostar 1700 kr/st och då är det på auktoriserad verkstad med både lagerbilar, fina blommor i fönstret och säkert trådlöst internet :) Betala 3000 och mer därtill för ett pljebyte är inget annat än helt sinnessjukt! //IS200-01, RX300-03 |
|
| Bra inlägg Dani_, det visar ju iallafall att du har förstått det hela... | |
| Ja jag är jävligt ibland, speciellt när man får mogna svar till att börja med som är fullständigt lysande! | |
|
När ni som så gladeligen servar bilen hos icke auktoriserade verkstäder och idiotförklarar dem som gör: Hur reagerar ni när ni står som spekulant på en bil som servats av Lasses Bil & Smide? Blir ni tveksamma över servicehistoriken? För det blir jag. -------------------------------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.