|
|
|
|---|---|
|
Gått på pumpen (haha) rejält. AC:n lade av, och behövde service. 1. Påfyllnad av medel, för spårning. 1900:- Höll tre dagar. 2. Ny felsökning gav "Kompressorpumpen måste bytas". Byttes. 9500:- Suck. Sommar och bilsemester, Dyrt. 3. AC:n lade av 1 vecka in i semestern. Illa. 4. Hela semestern utan AC, återkommer till en sommarstängd Bo-Jimmys. Väntar 2 veckor till. 5. Omfattande felsök säger att slangar, o-ringar och packningar måste bytas. Väntetid en vecka. 15 000:- *kräks av besvikelse* 6. Får det prutat till 9000. Summan är 20 000 för att få en AC som funkar. Är det värt det? Vad skulle man ha gjort? Har jag haft otur, eller gjort fel val? Kommentera gärna. /Groggyfroggy, numera totalt luspank. | |
|
Lider med dig. Värt det, tror att även om det är sura pengar så kommer du ändå ha igen en del av utgiften den dagen du säljer. Är ju enklare att sälja om det funkar. Om du hoppar över det kan du kallt räkna med att det kommer att dra ner priset vid en försäljning även om du själv sätter priset med tanke på defekten. Man kan ju tycka att en grej som numera är mer eller mindre standard på alla bilar dels ska hålla lite längre än så samt att när det rasar borde det inte vara så sabla dyrt att laga. En motor eller en växellåda kan man förstå att det är dyrt, men en AC är väl inte så himla komplicerat. Man ser ju lite samma tendenser till att bilfabrikanterna gör huvudlösa lösningar som kanske innebär ett lägre pris på bilen vid inköp men som blir dyrt för kunden vid en service. Som ex har jag en kompis som har en Renault Megane där verkstaden tog 1700 spänn för att byta en halvljuslampa. Bara för att konstruktionen är så galet fel att man måste montera bort "halva" fronten. En vanlig halogenlampa som kostar max en 100 på macken alltså. Det heter ju att det man spar på karusellen tar man igen på gungorna. Ett gammalt uttryck som funkar än idag. Bara hoppas att mina egna grejor håller ihop. Min börjar ju även den att bli lite till åren. Niklas Fransosen |
|
|
Tack för medlidandet, det värmer lite, nästan lika bra som ett par glas vin... Men som du skriver - vem vill ha en bil utan AC. Skål! ps - du verkar ha en schysst bil, jag funderar på en 550i... bra klös! - ds |
|
|
groggyfroggy: Lider med dig faktiskt, men jag hade inte lagt dem pengarna för att åtgärda ac'n ärligt talat. (Nu skriver jag ev saker som du inte vill läsa men) :) Du fick iaf en bilsemester utan ac och nu när vi har höst och vinter framför oss så tror jag knappt att man behöver ac :) 20 000:-!!! sjukt mkt pengar för en j....a ac, rena rånet. Dem 20 000:- är lite svårt att få tillbaka när man säljer en 320 touring 01:a som är värd mellan 60 000:- till 85 000:- i mina ögon beroende på mil och skick! Hoppas att du behåller bilen länge så du kan åtminstone ha nytta av ac'n. BMW M-POWER |
|
|
Det låter ju som om firman är lite klantig om de missar att slangar och annat är dåligt i samband med att de byter pumpen (kompressorn?). Var det en BMW-verkstad eller en fristående verkstad? |
|
| Kan du inte ta det på maskinskada via försäkringsbolaget eller är bilen för gammal och gått för långt? | |
|
Hur då? Trafikförsäkring... |
|
|
Firman är oberoende auktoriserad BMW-verkstad. Bo-Jimmys i Mölndal. |
|
|
Tråkigt att läsa din historia, jag tycker det verkar som du blev lurad av en oseriös verkstad. Påfyllning av spårmedel för trycktest brukar kosta från 500:- dessutom ska fel på kompressorn synas direkt när det blir tryck i systemet. Om systemet blir tomt på tre dagar märks tryckförlusten redan när systemet fylls, det borde ha varit synligt redan vid påfyllning var det läcker. Felsökningen borde inte tagit så lång tid, dessutom brukar seriösa ac-verkstäder ta in bilen när de inte kan hitta felet efter läcktest. Kolla med BMW i Gbg vad de tycker om Bo-Jimmys bemötande. Visst ska AC:n fungera, men inte till vilket pris som helst. If it works, don't fix it. |
|
|
groggyfroggy: Är också tveksam till kompressorbytet, precis som S&S skriver så märks det direkt vid påfyllning att lågtrycksidan har ovanligt högt tryck och att högtrycksidan inte har fullgott tryck vid drift. Att "slangar, o-ringar och packningar" kan kosta en hel del beror mycket på hur lång arbetstid det tar, hur mycket byttes? Har du fått en specifikation på vad som byttes? Det mest märkliga är att kondensorn inte verkar ha behövt bytas...? Mvh |
|
|
Tack för komplimangen ang min bil. :-) 550 har jag varit inne på lite jag med. Men jag är så otroligt förtjust i att åka öppet. Får se hur det blir nästa år, ska ställa av i slutet av september. Låter ju lite som du blivit lurad. Kan inget om vad det kostar att fixa en AC men tror ändå att du bör fixa. Kolla med BMW och se. Bara en liten nyfiken fråga, varför bara Trafik??? Även om du inte får tillbaka hela kostnaden för den nya ACn så lär bilen bli mer lättsåld hel. Men om du tänkt dig att behålla bilen livet ut, bilens alltså :-) så kvittar det ju om du kan klara dig utan AC, men nog fasen är det skönare med AC. Fast inte till vilket pris som helst... Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.