|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är den röda lampan som lyser. Klossarna är nästan nya. Känns precis som abs-pulsering. | |
|
Länk /Anders C |
|
| Okej, verkar vara det som är problemet. Vad ska man söka på för att hitta denna delen, räcker inte att bara skriva "bomben"? Är det samma som bromscylinder? | |
|
Tror inte du har bomben på din bil, tror det var den äldre 100-modellen som hade hydrauliskt bromsservo som hade den. Om det pulserar i pedalen strax innan du stannar, ungefär som om den ABS-bromsar, så kan du ha skit i tandhjulen som abs-givarna läser av mot. |
|
|
Pulserade i bromspedalen på min Audi 80, A6, A4 och Passat. Gjorde ingen åt det och verkade inte ha nån påverkan. Vet inte varför detta sker. Lysande broms lampa. Antagligen indikatorer i klossarna. Koppla förbi och köp billiga klossar på biltema. En tusen lapp mindre än Audi orginal. |
|
| Precis som du skriver mustang så är jag tveksam till att denna modellen (c4) har bomben. Har försökt hitta info på nordicaudi men är inte säker på om bomben finns på denna modellen. Hur ska jag koppla förbi indikatorerna till klossarna? Har nästan nya klossar så det borde inte behöva köpas. Vad säger de på besiktningen om blinkande bromslampa? | |
|
Koppla förbi indikatorerna genom att klippa av kabel ock tvinna ihop trådarna. Samma som på BMW :) |
|
| Okej, det va smidigt. Ska göra detta och förhoppningsvis försvinner varningslampan. | |
|
Summering av ägandet så här långt. Efter att ha bytt Topp-Packningarna,vattenpump,termostat,bromsklossar,stötdämpare,olja,stift,glykol,samt olje,luft-filtren så har batteriet bytts ut idag när det gjort sitt. Bilen går utmärkt,men dra nära på 1liter milen i denna stränga kyla. En annan sak är att värmen knappt orkar upp i 80 grader trots att det är ny termostat/vattenpump samt att jag har en pappskiva som täcker hela kylaren där fram ? Runt +5 grader är det inga problem för bilen att nå 90 grader trots att det tar ca 1 mil innan detta uppnås trots MVG inkopplad. Likaså runt -5 går det hyfsat med MVG inkopplad före start. Men när tempen sjunker mer än -15 grader så blir det svårt att nå mera än 80 grader i motortemp. En annan sak är att golvvärmen är klen fram och försvinnande dålig i bakre delen. Ingen riktig blås trots allt på golvet och fullfläkt? Skall undersöka om det är något spjäll som inte öppnar riktigt helt,men de övriga lägena sprider utan problem värmen som är hög där den kommer fram. Motorn vill ha ca 1liter olja var 200:e mil ( kör biltema helsyntet 5w40 ),men den har rullat +25000 mil och sedan -93 så det är ingen större fara än så länge. Annars en fantastisk bil som jag inhandlat för 10 lapp, och med alla utlägg jag gjort på bilen så hamnar slutpriset på ca 18000kr med alla nya delar monterade ( av mej själv ). Då bilen inte hade mvg från början så blev detta en liten merkostnad med,men nu med nya fräscha grejor så lufsar den på friskt i den bistra stunden som råder ;) Känns skön att slippa slita på 5:an som står i varmgaraget just nu. |
|
|
Kul med en summering Alex84. Känner igen både förbrukningen och svag värme på golvet. Vet inte om spjällen på något sätt ogillar vintern, jag körde en nästan en hel vinter utan någon värme alls på golvet men då våren närmade sig kom värmen tillbaka där. Vet att spjällen är elektriskt styrda och svåra att komma åt, man kanske bara får lov att gilla läget och ha varma skor? ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
Oljeläckage ut från topplockspackningarna är vanligt, som redan framkommit. På min resulterade det i oljefukt i v'et. Grenrörsbultarna och -packningarna läcker på vissa, hörs som tuffande eller tickande vid kallstart. På min 2,8:a värmetätade det relativt fort. Fixade topplockspackningarna i samband med byte av grenrörsbultarna, topparna var tvungen att lyftas för urborrning av bultar. Handbromsen bak är tämligen hopplös. För min del funkade det bra efter byte av ok, använder man handbromsen flitigt verkar den hålla längre. Som jag förstod det på Audis delnummersystem så anger bokstaven i slutet av artikelnumret variant, när delen är kompatibel med tidigare varianter. Till exempel bytte jag hallgivaren från ***A till ***F utan problem, och då är F en uppdaterad variant som förhoppningsvis håller bättre. Byts konstruktionen ut mot en helt ny, icke kompatibel förstod jag det som att den får helt nytt nummer. Kan vara bra att ha i bakhuvudet vid skrotjagandet. Hallgivaren gick till exempel på 300:- på skroten, med funktionsgaranti/bytesrätt. VAG skulle ha drygt två tusen, vill jag minnas. Jag hade en 2,8 quattro, brorsan har en 2,6 quattro nu. Stor skillnad på motorn, känslan säger mer än dom 24 hästarna det skiljer på pappret. Variabla insug ger 2,8:an mer liv, och hästarna kostar inget i ökad förbrukning. Så har man valet när man letar C4 100/A6 så skulle jag satsa på 2,8:an igen, motorerna är ju i grunden samma konstruktion. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tack för Era synpunkter och erfarenheter :)) Måste säga att jag är imponerad av kvaliteten på en så pass gammal "härk" som jag har,-93a med 25' mil ! Den har inga finesser alls så som AC/ECC eller fönsterhissar utan det enda lyxet är en taklucka som öppnar själv i tid och otid så den har jag kopplat ur och manuellt vevat igen ( sicken finess av AUDI att detta är möjligt under plastkåpan till takluckan ;)) ) Trots att det är småkyligt på golvet vid -15grader eller lägre så är den helt underbar som vinterbil. Även att skruva i den känns rejält och inget onödigt krånglande med de vanligaste sakerna är det heller vid ev byte. Visst saknar man bakhjulsdriften då min "härk" är 2WD bara,dvs ingen Quattro,men blir bara roligare till sommaren då hingsten skall luftas igen ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.