|
|
|
|---|---|
| tjena jag har precis köpt en bmw 318i -90 mest bara för att köra slut på... men den knackar så sörens å den slutar att varvsa typ vid 5tusen varv:P eller den blir väldigt trött där iallafall. som jag har fattat det som så äter kammen ner sig så sörens på dom bilarna är de vanligt eller?? o är det bara till att byta kam o vippor eller | |
|
först och främst e30 kör man inte bara slut på. kammen är felkonstruerad och att den varvar så pass mycket ska du vara nöjd med. om du kan göra jobbet själv så kan det vara idé annars blir det väl lite dyrt. |
|
|
jag gör bytet sj så klart... en e30 318 i mina ögon är inte värt många öre så dom kan jag köra slut på |
|
| okej i mina ögon är e30 mycket speciell, de blir färre och färre. död åt den som stal min. | |
|
verkar vara kammen som är nersliten relativt lätt att byta se bara till och få på en ny kamremsats som är rätt monterad bara! jag bytte kammen i min 318 för några månader sen i princip behöver du bara lyfta av ventilkåpan o ta bort kamdrevet ut med det gamla och i med det nya! lycka till! BAG du kan få köpa min 318 om du vill? :D |
|
| jag har tyvärr varken råd, tid eller plats för mer än en bil för tillfället. men när tids nog ska jag köpa en e30 igen. | |
|
Har samma problem med min 318, men den slutar varva vid dryga 4000rpm vilket är irriterande. Jag kan säga att jag har bytt "allt" nästan, utan förbättring. När jag köpte den vid 20000mil så drog den till va 5800rpm och till rödmarkeringen endast i friläge utan belastning och tickade ingenting. Numera knackar/tickar den lite halvmycket, men vägrar varva ur. Några har byt kamaxel, vippor, hydrauliska ventilspelsutjämnare och bilen blev som den skulle efter detta, eftersom ventilerna inte tillåts öppna helt pga slitna lyftare (läckande) så förlorar man effekt! I vissa fall blir det bra med nya tändkablar, rotor, fördelare, bränslepump, LMM, slangar, katalysator, lambdasond, ljuddämpare. I mitt fall måste detta bero på slitna ventilspelsutjämnare som inte lyfter ventilerna tillräckligt högt, det kommer lite svartrök/blårök vid startögonblicket men motorn har bra kompression förövrigt. Det känns underligt iallafall att bilen inte klarar av att varva ur pga slitna lyftare, då bara kammen har lite spår efter slitage och motorn inte väsnas speciellt mycket, har både sett och kört betydligt slitnare motorer där bilarna inte har haft problem med att varva ur. Speciellt en kille här på forumet (Mats?)ägde en 318E30 från "ny" till 30000mil utan det minsta bekymmer med tickande/slamrande motor som dessutom hade en helfräch kamaxel vid okulär besiktning, men hans exemplar klarade inte heller att varva ur utan stannade vid 4-4500rpm, så problematiken är inte helt utredd. Tråkigt när man gått igenom så mycket utan resultat!! Vi får se, vid årskiftet byter jag kam, lyftare, vippor iallafall. |
|
| de är väl inte hydralsika lyftare på dom väl? | |
| mazler, 318i med M40 (1988-1994) har hydrauliska ventilspelsutjämnare! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.