|
|
|
|---|---|
|
När jag accelererar lätt så uppkommer ett väsande/visslande ljud. Det låter inte när jag bara ger lätt gas för att bibehålla farten, inte heller om jag gasar på lite mer (behövs inte mycket). Det är just vid lätta gaspådrag det låter. Jag gissar att det är luft som läcker nånstans vid nån slang. Men jag har ingen aning om var man ska börja kolla. Hoppas på tips från alla kunniga på forumet. | |
|
I eller utanför kupén? Inne finns en vakuumslang alldeles under rattstången vid pedalerna som det kan ha skavts hål på. I motorrummet är det vanligt att det går hål på insugsbälgen, främst vid påsticksslangar. mvh/ Anders |
|
Peter.71 |
Hej.Jag har haft samma problem och det visade sig vara hål i insugsbälgen.Jag köpte nya på bmw för en kostnad av 321:- + jobbet 400:- sedan var problemet borta. Det finns ett gäng trådar på forumet om du söker. Hoppas det löser sig. P.N |
|
Tack för svaren. Det låter som det är i kupén bakom/under instrumentpanelen. Så vakuumslangen som du nämner AKN är ju värt att kolla upp. Är det inte den får jag kolla upp insugsbälgen som ni båda nämner. |
|
|
Trodde länge att jag var ensam om att ha haft pysljud i kupén. ;-) Typiskt varierar ljudet när man svänger också. Det är en liten slang som går nära rattstången och kan skavas mot densamma. Det rör sig om en felmontering från fabrik. Lätt att fixa, klipp bort den skadade biten och sätt dit ett skarvstycke. Samma dimensionen som är vanlig till slangar för vindrutespolning. mvh/ Anders |
|
| Är det lätt att montera plastkopan som sitter där? Och räcker det att montera bort den för att se och komma åt slangen? | |
|
Det är ett tag sen men jag minns att jag också skruvade bort det lilla förvaringsfacket till vänster om ratten. Det var inga svårigheter på något vis. Slangen (där det troiligtvis är hål) finns längst in där styrstången går igenom torpeden. mvh/ Anders |
|
|
Vart tar denna slang vägen på andra sidan torpedväggen? Vad har den för funktion? Jag har ett svagt vissel vid lätt gaspådrag. Det är inte insugsbälg och inte någon av de vacumslangar jag känner till. Jag trodde att jag kände till alla, men det gör jag inte om det finns en som går in i kupén genom torpedväggen. :-) Vart börjar den alltså? |
|
|
Finns verkligen den där slangen? Jag tror jag har letat igenom hela realoem nu. :-) kemppe, hittade du någon slang i din bil? |
|
|
Hittar inte slangen på relalem men den fanns/finns där på min bil i alla fall. Tyvärr hittar jag inte längre siten där en reparation av slangen var väl dokumenterad med bilder och allt. mvh/ Anders |
|
| Jag har inte haft tid att kolla upp det. Jag hoppas hinna kolla nästa helg om jag inte får tid till det under veckan. | |
|
Ok, Adelson Jag öppnade huven och tränade ögonen på lunchen. Andra änden på slangen kan ses i motorrummet! Titta framifrån längs med motorns insugssida, tag sikte på friskluftsintagets avrinningsrör, sänk blicken och sätt fokus långt bort. Nu skall den lilla slangen kunna beskådas :-), en svart slang med blå rand. Nästa steg blir att ta reda på funktionen.... mvh/ Anders |
|
| detta är ju en tråd som har vatt uppe 1000 ggr... insugningsbälg mellan luftmassem. och insug... | |
|
Hur gick det? mvh/ Anders |
|
|
Har också detta pysljud inne i kupén. Hur gick de?! Hur kommer man åt denna slang under rattstången? Insugsbäljen är bytt så det är inte den iallafall.. |
|
|
Jag får börja med att ursäkta att jag inte återkommit med hur det gått, jag har helt enkelt glömt det. Hursomhelst så är problemet löst nu. Jag var in till BMW här i Umeå och de kände inte till att det skulle gå nån vacumslang längs med rattstången. Det finns ingen slang alls där på min bil enligt dom. Däremot sa dom att det sitter en bälj bagom gasreglaget som kan "läcka" eller hur de uttryckte det. Jag lämnade in bilen och lät dom byta den. De sa till mig att den var trasig när jag hämtade ut bilen, och jag har inte hör ett knyst därifrån sen dess. Inget pysljud alls. Om jag inte minns fel så kostade bäljen kring 900 kr och jag betalade runt 1200 kr för bälj+arbete. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.