AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

540e39bryter hugger.

tjena har en 540 e39. bilen har gått bra hittils men nu så har bilen börjat att hugga rycka och bryter när man gasar på fullt. det känns nästan som om tändnigen bryter alt bensinen. har bytt till en ny ventilkåpspckaning då den gamla var slut. det hade runnit olja på 2st stift. jag har bytt tändhattar stift luftfilter.

så vad kan det vara för fel. bilen känns mkt slöare och det verkligen hugger och bilen tvekar på gasen när man trycker plattan i mattan.
har även sett ibland att rpm räknaren verkar stå still ett litet tag när detta händer.

bilen står och hoppar lite med på tomgång. kan det vara bränslefilteret som är slut? eller kamgivaren? tacksam för svar
K2
348
K2
523i -97
Jag har varit med om en bmw som uppförde sig som du beskriver. Felet var helt enkelt att det uppstått en spricka i insugsbälgen som öppnade sig så fort motorn började dra och därmed vrida sig litet i motorupphängningen. Blev oerhört irriterande hugg i accelerationen minst sagt... ibland är det så enkelt.
K2
348
K2
523i -97
Jag skulle även kollat andra enkla grejer på liknande tema, dvs vacuumslangar, anslutningar, kontakter så inget ligger och glappar när motorn vrider sig i fästena. Felet i mitt fall var enkelt att se genom att bara grabba tag i motorn på tomgång för att simulera normala motorrörelser (kan väl tillägga att motorkuddarna var rätt så "relaxerade" på detta exemplar).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dags att byta ut bensinpumpen inne den lägger av helt möjligen, bräsnlefilter.
Kolla av felkoder i DME för att få en ledtråd på vad som kan var fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
tjena. insugsbälgen var trasig som du sa flera stora hål i. har bytt den men ingen skillnad. har bytt soppapump och soppafilter idag. ingen skillnad. har bytt tändstift ingen skillnad. och har haft den på felsökning. fick 2st felkoder. misständning på cyl 1 3 5 och mager blandning.

så vad kan felet vara. har väl lagt ut ca 4k nu. helt i onödan hehe.
Byt kamaxel givare! Stor risk att det är den som felar.

Klart att garaget ska vara större än huset.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Det svåra med dessa fel är ju att symptomen är så lika vid olika felkällor.
Jag tycker att det låter som LMM. Känner du någon med en 540 som vill låna ut sin LMM en stund för ett test? Som du kanske vet behöver bilen gå ett tag för kalibrering. Det kan ju vara bra att utesluta LMM utan att det kostar skjortan
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag har nyligen hämtat ut min från verkstad med dessa symtom som du beskriver. Första gången lödde de tydligen på kablar till soppapumpen, & nu ett år senare var det dags igen men nu bytte man ut en härva med kablar där. I mitt fall gjorde alltså inte en ny pump nå´n skillnad, men jag bytte den åxå.
hejsan jag jag bytte ju bensinpump i bilen. och nu verkar den gå som den ska. den bryter/hugger inget nu. och den drar fint ut hela vägen på registret.
trodde jag ja... men så var det inte. har märkt att asc lampan börjar lysa efter ett tag när man lägger i driven. och den går inte att koppla i eller ur när detta händer. och då börjar bilen bete sig konstigt och hugger och bryter och känns slö. bara när asc lampan börjar att lysa av sig själv. kan det vara spjället eller vajern som är trasig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.