AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.904

Tutande ljud i motor

De
26
DeVille
1999 523i Touring..
Hej min 523a 99 m54 motor tutar som om nån spelar trombon när man lyfter på oljepåfylln,locket .Har märkt ett litet tut när jag ska ut från rtt vägkors,eller gata så låter motorn tut lite dovt...
Vev hus vent? nån som har tipps,,,,hjälp

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan det ha med tutluren att göra? Kolla Länk
:)
Seriöst, jag har ingen aning! Men du borde iaf ha en M52TU, inte en M54 i din bil.
Hej,

Vevhusventilationen är nog en bra gissning.
Troligtvis cyklonen eller mer specifikt det i cyklonen inbyggda membranet som är trasigt.

Här en film med "trombon" ljud (iofs M52): Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Är nog bara att riva vevhusventilationen eller få hjälp med det. Som sagt membranet i cyklonen är nog trasigt.
Finns beskrivning i gör-det-själv/mektips i menyn till vänster

FAF
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Sådär har jag i min bil med! Jag har länge trott att det har med VV att göra, men blundat för det..

kan en bil gå ryckigt när den är paj?..

Vad har det annars för negativ effekt när det inte funkar igentligen?

520 E39 -99 Touring
uKKla,
Det kommer in luft i insuget som inte har registrerats av luftmassamätaren, styrsystemet blir "lurat". Felet kan innebära ryckig gång och hög oljeförbrukning.
Sök på "oljeförbrukning" och "vevhusventilation", det finns många trådar rörande detta ämne.

mvh/ Anders
De
26
DeVille
1999 523i Touring..
Okey,tack för dessa svar ,måste säga att filmen var helt perfekt precis så låter det i min bil, Tack så mycket ,Ska ringa å beställa imorgon ...

uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Tack för bra svar!! Nån som vet var man kan hitta reservdelar? (Helst billiga) jag hittar inga :o Försökt söka på meca, autoexperten o mekonomen, men inget. jag har sökt efter "cycklon, membran, vevhus" osv. Det är väl bäst att plocka isär o göra rent i slangar + byta cyklonen.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Original är det som gäller i detta fall, nästan komplett kit till min kostade 1283kr inkl cyklon.

FAF
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter verkligen lite åsne-aktigt, kul ljud. ;)
De
26
DeVille
1999 523i Touring..
Ja hej på er bytte den där oljeavskiljaren på bilen
Helt tyst efter det samt gjorde rent alla slangar inklusive oljeröret till stickan ,helt tätt av gammal oljeslagg,
Har inte gått så bra på hela året som jag har haft bilen,
Koppla ur asc i rondellen förra helgen gav fullt och åkte på ställ i halva rondellen,?Lite fuktigt men kul........

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.