|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha läst igenom i princip allt som har att göra med svajande tomgång, ryckig gång, fet blandning, misständning, läckage etc som har med m3 e36 3.0 att göra så tänkte jag skapa ett eget inlägg. Jag har förövrigt alla de ovan nämda problemen. Den bluddrar otroligt mycket och misständer, går dåligt, går oftast bra vid fullt gaspådrag, men inte alltid. Att den misständer har uppstått ganska nyligt dock, borde ha att göra med fukt i tändkanalerna/tändspolar/stift vad jag läst mig till. Det luktar även soppa när jag startar den om den inte gått på ett tag, inte hittat något läckage än. Även avgasvärdena är helt åt h-vete, men men senare till det, måste ju få den att gå bra först. Vet iaf att lambdavärdet visar att den får för mycket soppa. Tomgången är jämn, men misständer/bluddrar lite.. dock så svajar inte varvtalen, möjligen väldigt lite såfall. Nu till det jag HAR bytt : Olja+filter Oringar+filter till vanosen, samt rengjort ventilerna och kontrollerat att lödningarna är OK. Bytt 1 lambdasond, den högra. Tempsensorn under insuget. Enligt förra ägaren så sitter det nya stift i den, samt så är tändspolarna kotrollerade, tänker dock kontrollera detta själv ikväll. Det jag har kvar att felsöka bör då vara : LMM Spridare? Tändspolar? Ni får gärna komma med ideér på vad som kan vara galet, jag återkommer senare då jag rivit upp stiften och rengjort där, tänkte även kolla spridarna om det inte är allt för stort jobb. Hjälp :) | |
|
Nu har jag tagit upp stiften och mycket riktigt så verkar dom bytta, såg nya ut.. färgen på dom var fin. Gjorde rent i hålen trots att det knappt var nå smuts/olja/vatten där. Plockade även ur spridarna och gjorde rent dom, sedan gjorde jag rent LMM också... Allt detta utan några nya resultat. Bilen går fortfarande likadant, blödrar i princip i alla varvtal utom då jag håller full gas, då går den skitbra. Någon som har någon idé vad jag ska felsöka härnäst? Tog ett felminne igår och det enda den slog på var lambdasonderna och det var troligen p.g.a. att jag hittade läckage framför båda sonderna. Men kan den bete sig såhär p.g.a en dålig sond? |
|
|
Fortsätter skriva med mig själv här :) Ryckte igår ut LMMen och tomgången förändrades då lite, åkte ut och körde lite och den gick lite sämre, dock samma syndrom... att vid full gas går den skitbra. |
|
|
Vilka stift sitter på? Mvh Viktor WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
Det sitter bosch y5-ddc, bmw orginal. Nu till det sjuka, imorse när jag körde till jobbet så tyckte jag den gick bättre. Så nu kl 10:50 var jag och besikta och gissa vad, UA! :) sjukt faktiskt. Den går bra nu, finns lite misständningar i gången, både på tomgång och under körning men inget större fel. Fattar inte riktigt varför den går bättre idag, för igårkväll när jag ställde ifrån mig den gjorde den inte det. Men men besiktad och klar iaf, nu får jag väl försöka felsöka varför den misständer... |
|
| Kan tipsa dig om att om det skulle bero på LMM (luftmängdmätaren) räcker det inte att byta/rengöra den, jag behövde nolla felkoden i min bil, sedan gick min som vanligt. Bensinlukten är med all sannolikhet någon av bränsleslangarna mot torpedväggen (går med lite pill att fixa själv) | |
|
Tjena! Vad hade du för avgasvärden tidigare när dom var åt helvette? Har nämligen nästan exakt samma problem och har fixat/bytt lite allt möjligt tänkbart men inte hittat felet än. Mitt HC värde ligger runt 1000 men resten är schysst. |
|
| har likande problem emd min när den är kall bluddrar o misständer , vid 2300 varv , misstänker turbochip i min | |
|
Ja, nu går bilen riktigt bra iaf, hela registret. Verkar som den vänjt sig eller nått. Ska bara hitta åt bränsleläckaget. Kanske sonderna som reglerar bättre nu utan läckage. Hade lågt lambda, HCn vet jag inte riktigt tror den låg kring 600. DUA, har du racekat? orginal avgas? |
|
|
Härligt att den går bra igen. Ja lambdasonderna får ju fel värden om det läcker innan dom. Bränsleläckage hade jag på min förut också vid torpedväggen. Vet faktiskt inte om det är racekatt men gissar på det eftersom det sitter sportavgas på den. Men har inte hittat något läckage innan sonderna. Däremot så hittade jag det efter sonderna i en skarv, så HC värdet kanske har blivit lite bättre om läckaget lurade avgasmätaren. Men går fortfarnade ojämnt på tomgången. Kanske är dags att byta lambdasonder men kan dom verkligen reglera så mycket att HC värdet sjunker med 1000? Nån som har några andra tips? |
|
|
Vet bara att när jag hade racekat på en av mina m3or så krävde den väldigt hög värme för att fungera, kan ju vara ett tips att riktigt köra den dyngvarm innan du mäter. Min bil varierar lite nu, ibland går den riktigt bra och ibland misständer den lite, den känns lite som "handbroms" verkan. Kan den gå så av en dålig LMM? |
|
|
Katten var nog så varm den kunde bli innan besiktning + att om det är fel på den så borde väl CO värdet sticka iväg också? Hade värdena: CO 0,1 CO 2500 0,2 HC 999 Lambda 0,97 Men du har inget bludder eller ryckig gång längre på tomgång? Hade du läckage innan lambdasonderna eller vart var det nånstans? Tror inte det är LMMen som är trasig, borde den ju gå dåligt hela tiden. Bilen gick väl sämre när du ryckte ur den? Har funderat lite över om ett trimchip kanske kan ställa till det. Nån som vet hur man ser om det är orginal eller inte? |
|
|
jao, det är inte säkert... mitt HC värde på min förra m3a var på över 1000, de andra värdena var bra. Jo, min bluddrar fortfarande lite och luktar lite soppa.. inte hittat nå läckage vid torpedväggen än. Skulle vara väldigt intressant att prova en annan LMM. Japp, läckaget var precis innan lambdasonderna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.