AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.530

Byta 320Si mot E36 M3 3,2 Turbo 600hk?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Behöver råd angående att byta en min 320Si mot en bra byggd E36 M3 3,2 med 600hk? Är jag dum som ens tänker tanken med en ganska snål budget för min del..? Ägarn vill ha 189k och min bil är värd 230k så det måste bli mellanskillnad.. Sen är det där med driftkostnaden för en M3 turbo, och att man behöver en mindre verkstad för att hålla den i trim.. Det positiva är ju att det är ett monster som går bättre än det mesta! Hur skulle ni ha resonerat och tänkt inför ett sånt här byte? Mvh
zcooter
Det är en ganska dålig affär om du hade tänkt o ha M3 turbon som gatbil, den går inte o regga nämligen. Om det nu inte är en Dinan flyttgods från USA. Som en ren "körmaskin" är det ju en kalas om du får lite mellanskillnad.

Jag hade satsat på en bil som går o regga för gatbruk
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Det du främst ska ha i åtanke är vilken budget du har att spendera på bilen.

Räkna med att M3'an kostar en del att underhålla, med den effekten blir det slitage på grejerna. Särskilt om man inte är van vid att köra såna "monster" och t.ex. stiger av kopplingen lite för hastigt och rensar lådan. Serviceintervallerna är ju kraftift förkortade om man säger så.

Ska du ha den som besiktigad gatbil är ju enda alternativet att montera bort turbogrejer alt. ha en besiktningsmotor. Har du tid / kompetens för att lyfta i och ur motorn varje år det ska besiktigas?

Sen får du väl oavsett om du ska köra besiktigat eller ej vara beredd på tanken att om du smäller bilen så riskerar du att bli utan ersättning eftersom den är så pass kraftigt modifierad.

Nu är jag lite negativ i klangen men vill bara att du ska vara beredd på de negativa aspekterna också. Känner du att kärran vore något för dej är det klart att du ska slå till. Men tänk över det ett par dagar först...
Låter som en dålig affär tycker jag...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
känns som att bruksvärdet i din nuvarande 320 är betydligt större än i en m3 med 600 hästar, som dessutom aldrig kommer bli laglig att köra med ;)

// Erik
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Tack för alla kommentarer! Min högra hjärna som är ekonomisk säger behåll din bil, medan den vänstra hjärnhalvan säger köp ett monster man lever bara en gång!.. Lillhjärnan säger detta kommer bli ett bottennapp..=)=)

Men skämt o sido så tror jag att ja behåller min pärla med 200hk istället för att införskaffa 600hk monstret till bil som enbart kommer alstra bekymmer!

Mvh

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
bra val! :)

// Erik
zcooter
Beolab@

Vad är det som säger att du inte kan ha båda, njae inte ett 600 hk monster.
Men en M5 e34. till hyffsade pengar. Eller,
Det behöver inte kosta skjortan med en "bonntrimmad" eller annat fartmonster och endå ha kul
Lycka till
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med de flesta. Är du inte duktig på att skruva och tycker det är kul ska du inte byta. M3:an kan vara hur välbyggd som helst men den kommer aldrig i närheten av din 320 när det gäller driftsäkerhet och ekonomi.
Och som redan nämnts, besiktningen kan bli riktigt jobbig om de hittar snigeln.

Tycker zcooters förslag är bra men skulle istället föreslå M5e39. Då får du maximalt med muskler för pengarna och relativt problemfritt om du köper ett välvårdad ex. Du får också en ganska praktisk och komfortabel vagn.
Men kan vara dyr att försäkra.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ja en e36 M3 3.2 är väl den absolut dyraste bmw:n att försäkra och M5 e39 på en andraplats..

Vad gäller min kunskap om mecka med motorer har jag hyfsat bra koll,men har ingen stans att vara bara.. Och vad gäller besiktningen så skulle jag i så fall återställa den till original så gott som, då det fanns en bes. mapp och en racemapp.

Hum... M5 e39 va ett bra förslag.. Hur mycket ska man behöva ge för ett fint ex som är servad korrekt med nya LMM ? Vad drar en M5 e39 blandad körning?

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.