AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.772

Ta bort dörrsida

fvdv
Hej

Någon som vet hur man smidigast tar bort dörrsidan i en 328, 00 cupe på höger sida för att byta låsenheten ? det är väll air bags som man måste ta hänsyn till eller är det bara att ta bort.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dörrsidan sitter med minst 4 skruvar. 3 i handtaget och en bakom AIRBAG skylten. Resten är bara knäppt fast. Börja i nederkant och dra rakt ut. När det är loss nere och på sidorna drar du bara dörrsidan rakt upp. Var lite försiktig med kablarna till högtalarna och till AIRBAGen samt dörröppningen.

Är nog säkrast att koppla bort minus på batteriet. Gjorde inte jag, i hastigheten, men det gick bra.

Men det vete tusan om det blir enkelt att komma åt låset, det är en massa plåt i vägen även med dörrsidan borta. Självklart måste den bort men det är knöligt....

Sidan sitter rätt hårt så ett tips kan vara att först åka till BMW och köpa en uppsättning clips, det lär garanterat gå sönder nån/några.

Kan ev finnas en femte skruv, minnet är lite vagt så här på morgonen samt att det var ett tag sen jag plockade med detta.. Då sitter den bakom en liten rund plastmoj i "hålet" bakom dörröppnarspaken. Du ser direkt vad jag menar. Är ganska säker att det sitter en skruv där.

F ö är det torx-skruvar, bara så du vet.

Niklas

Fransosen
Här har du en video för hur du plockar bort panelen.

Länk

Lyckatill!
fvdv
Jätte mycket tack ha det gott.
an
12
andre_023
330DA Touring -01
När en tråd ändå va skapad så tänkte jag kolla mer er, håller själv på att byta låskistan på min 330d kombi -01 och jag har fått bort dörrsidan men nu är ju airbagen ivägen och tänkte om de bara är att lyfta plus polen på batteriet och sen skruva bort den? Eller bör jag koppla ur den och sen skruva bort den?

Mvh André
Du måste lossa minuspolen först, sen kan du lossa pluspolen. Vänta gärna en stund efter att du kopplat bort batteriet innan du pillar med airbagen för att vara på den säkra sidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.