AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.786

blir tokig på radion

Sida 2 av 5
Det kanske inte är kabeln till muting du klippt av då?
Funktionen är lätt att kolla: Koppla änden som går in till stereon tillfälligt mot jord, då skall ljudet tystas. Obs gör detta endast om du är någorlunda säker på att du klippt rätt kabel.
Om du får mutingfunktion från navin iaf så är detta kanske en annan funktion i ljudanläggningen som gör samma sak, och det kan ju vara detta som strular också kanske?

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Du menar stumpen som kommer ur kontakten. Måste ja jorda den eller. Tejpade bara ändarna nu och det verkar funka med ljudet alltså. Men det är ju konstigt att den mutar även fast kabeln är klippt.
mi
37
mixx1
530i Touring -02
det finns 2 brun/vita klippte den ena det hjälpte inte när jag klippte den andra hoppa radion igång.Undra va den ja klippte först är till sen undrar man om det är klippet eller att man varit vid radion och fingra som gjorde att det funka.Men det får framtiden visa tänkte om det va nåt glapp som fixa sig när man va där och höll på.

mi
37
mixx1
530i Touring -02
kabeln är väl bara muting till telefon det är väl därför navi muting funkar.

la
122
lance
X5 e53 00 4,4
ok, hehe, ja klippte på stift 4 som han sa, kollade du inte det först.

mi
37
mixx1
530i Touring -02
Lance:Nä kolla inte jag höll på att slå sönder bilen när ja klippte första och det ändå inte funka ja är för stressig när ja håller på men ja borde läst igen kommer på det nu när du skriver det funkar det för dej fortfarande.

Ta det nu lugnt och läs noga.
All muting sker normalt genom 1st anslutning, stift 4 vit/brun på stereo med den 17-poliga kontakten. Muting sker när denna anslutning läggs till jord ute i de olika utrustningarna, antingen det är telefon, navi eller annat.
Man skall inte klippa sladden och sedan jorda den, då har man skapat en stereo med ständig muting.
Man kan däremot tillfälligt prova att jorda den klippta sladden för att se att funktionen är den tänkta.
Om sedan stereon även kan mutas även genom databussen eller på annat sätt vet jag inte, men det är inte troligt.
Muting från telefon och navi och ev. annat jobbar på en och samma ingång. Sättet att tysta stereon genom att jorda en viss anslutning är standard procedure sedan länge på alla bilstereo.

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Ok då har jag gjort rött då eftersom ja bara satte tejp i ändarna på den klippta sladden. Det har kommit ljud ur stereon hela dagen idag utan avbrott. Ska ut en sväng ikväll sen och kolla. Håller tummarna att man är av med det här irreterande problemet nu.
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
mitt ljud har funkat utan uppehåll nu i 2 dagar, att klippa sladdjäveln gjorde susen, tack som fan för tipset

mi
37
mixx1
530i Touring -02
Min radio har också funkat sen ja klippte.Tack som tusan här med.

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Fan detta måste även ja prova....
mi
37
mixx1
530i Touring -02
Nu har radion slutat fungera efter 3 klockrena dagar med musik det står mute igen kan det va någon mer kabel eller kan det va i kontaktstycket i radiodelen som spökar tänkte eftersom ja va där och jucka när ja klippte kabeln.Hur vet man vilken som är nummer 4 ja gick bara efter färg. Lance:funkar din fortfarande?

Förmodar att du har nya kontakten med flata stift. Stift 4 gäller för den tidigare med runda stift men färgen bör vara samma. Hur stiften är numrerade på modellen med runda stift ser du i mektipset.
Jag skulle dubbelkollat att det är mutekabeln du klippt genom testen jag beskrev tidigare, det kan ju vara så att du har klippt en kabel med annan funktion.

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Stiftnumereringen är på själva kontakten. Mitt problem har också kommit tillbaka. Men ja vet att ja har klippt rätt kabel. Min mutar inte telefonen men den mutar navin? För att dmfå ljudet att hoppa igång lägger ja in en rutt på navin och när den ska ge första röst instruktionen kommer det ljud igen. Helt jävla sjukt. Tycket BMW borde ta tag i detta och fixa det som godwill.
mi
37
mixx1
530i Touring -02
Lance stänger du av navi sen eller får man sitta och lyssna på nav instruktionerna hela tiden

mi
37
mixx1
530i Touring -02
Min mutar inte när jag jordar den avklippta brun/vita kabeln med nr4

Då är det inte mutekablen du klippt, alternativt så är det fel inne i huvudenheten. Kanske därför den skickar på lite muting som den vill?
Kollade runt lite, det ser ut att vara stift 10 på den nyare kontaktren med flata stift. Fortfarande vit/brun kabel som jag misstänkte.
Kolla och dubbelkolla så att du klippt rätt kabel.

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Stänger av navi direkt så fortsätter det funka sen gör jag samma sak igen när den blir tyst
mi
37
mixx1
530i Touring -02
Det är den enda vit/bruna det är den ja klippt kanske fel på hela enheten.

mi
37
mixx1
530i Touring -02
I dag tog ja bort kontaktstycket och spreja kontaktsprej sen dess har det funkat peppar peppar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.