AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.791

blir tokig på radion

Sida 1 av 5
mi
37
mixx1
530i Touring -02
allt funkar och lyser men inget ljud kommer 16:9 radio(navi)

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Samma problem även här....

Tydligen, nått allmänt problem...
mi
37
mixx1
530i Touring -02
enligt bmw är det en bugg räcker med att koppla bort batteri kabeln 30 min så ska det funka har inte provat ännu men i kväll får vi se

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Jo ja har prova de, men de funka bara ett tag sen vart de samma rackel....
Men prova så får vi se om de funka bättre för dig...
mi
37
mixx1
530i Touring -02
det funkar än så länge tydligen kan det bli så här när batteriet börjar bli kass ska byta i morgon får vi se hur länge det funkar.en glad överraskning va i alla fall att pixelfelen försvann när ja nollade bilen.

la
122
lance
X5 e53 00 4,4
ja lossade minuskabekn från batteriet en halvtimme, nu funkar det hela tiden

mi
37
mixx1
530i Touring -02
det hjälpte inte på min med minuskabeln.Däremot omjag sätter på och stänger av talknappen till telefon på ratten så hoppar radion igång.
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Ja brukar växla mellan tv å radio å då brukar de hoppa igång...
Men ibland när de inte vill funka så står de faktiskt mute på tv skärmen å de gör de inte när de funkar... skumt...
jockejarny
Om man tar bort minuskabeln i 30 min och sätter tillbaka den... behöver manknappa in koden till stereon då? Jag hittar inte min kod.
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Mitt ljud funkar till och från nu igen. Att lossa minuskabeln hjälpte alltså inte för mej. Och det står även mute i min tv när det inte funkar. Detta måste ju gå att åtgärda på något sätt
Då innebär det att stereon får mutesignal från någon extern enhet, vanligen biltelefonen eller HF-sats till denna. Enklast är att koppla bort kabeln (muteingången) på huvudenheten. Jag har skrivit om samma lösning flera gånger när ljudet tystas utan anledning, felet är inte helt ovanligt.
Mutesignalen innebär jordpotential på ingången, kan bero på att kabeln ligger mot bilens chassie någonstans osv.
Anslutningen (kontakt med beskrivning) för Business är beskriven i mektipset för lågnivå/scanner bland mektipsen. kan tyvärr inte säga om det är samma kontakt i modellen med Navi/TV-skärm osv.

FP
jockejarny
Men jag har inte telefonmodul i min tror jag... står bara att den är förberedd för det.
Var hittar jag anslutningen i bilen? Fram? Bak?
mi
37
mixx1
530i Touring -02
På min verkar det som att den funkar när batteriet är smockfullt.Satte i nytt batteri i helgen då funka det i 2 dar sen blev det tyst ladda batteriet i går smockfullt funka igen sen när man startar så är det tyst tills generatorn laddat det startmotorn tar och så funkar det igen.Dom säger även på BMW att det tar ungefär 3 mil för att ladda det kliman tar bara för att starta bilen om kliman är på vill säga.

Om du har navi/skärm så sitter radiomodulen bak, kan inte säga exakt var i din modell. Om det är samma kontakt som på Business (17-pol med runda pinnar) så har du en vit/brun kabel på stift 4. Knipsa denna och isolera änden in mot stereon. Möjligen har du en annan kontakt med flata stift på din.
Även om du inte har telefon osv så kan du få tyst stereo om denna kabel råkar komma mot jord/chassie.
mixx1: Riktig underlig förklaring av BMW, inget ovanligt iofs. Så fort motorn snurrar så är spänningen uppe runt 14V och generatorn tar över allt jobbet. Det tar bara några sekunder efter start... Hur lång tid det tar att ladda in en viss energimängd är en helt annan femma.
Även om du har ett aldrig så nytt och välladdat batteri så håller det bara runt 12,6-12,8V innan generatorn tar över jobbet, vilket den alltså gör omgående efter start.

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Ska man bara knippsa den unna kontakten sen tejpa fast den i stereodelen eller. Tar man bort mute då eller vad ?
mi
37
mixx1
530i Touring -02
Folke du verkar påläst är det vit brun även om det skulle va flata stift den sitter väl till vänster om domkraften bak.

mi
37
mixx1
530i Touring -02
Folke ja undrar om ja klipper den vit/bruna funkar allt annat då så som tele,tv och navi

Kan inte säga om det är samma färg på den nyare kontakten, men det är ganska troligt.
Om man bara knipsar av den vit/bruna kabeln några cm utanför och isolerar så är mutefunktionen bortkopplad. Allt funkar som innan men stereon tystas inte vid telefonsamtal, om man har denna utrustning.
Man klipper inte i kontakten osv, endast i kabeln, sen kan man lätt skarva ihop igen om man vill återställa.

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
ja va ute och klippte den nu, ja använder inte min telefon men , den mutar stereon när navi ger instruktioner, och det ja undrar kkommer mitt fel vara ur världen nu så den slutar fungerar bara ibland.

Du får ingen muting vid navi instruktioner nu, men kör ett tag och se om det var detta som orsakade problemet.
Man kanske kan leva med att stereon inte tystas när navin pratar? Många har ju extern navi och man brukar kunna höra denna hyfsat om man inte kör fullt disco i bilen förstås.

FP
la
122
lance
X5 e53 00 4,4
Jo ja får mutning då även fats kabeln är klippt och det är den kabeln du sa. Ja klippte den och drog lite el tejp i båda ändar av kabeln så dem inte ska komma i kontakt med något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.