AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.242

Promotech problem 120d

t-quick
Var och hämtade en bmw 120d 07, 177hk i uppsala i helgen, påvägen
hem idag svängde jag förbi promotech och fick en box jag köpt beg omprogramerad till 120d 177hk->211hk samt nya kablar.
Allt kändes toppen, super trevliga killar. (fick en fin goodie-bag)

Så monterade jag allt precis, tog knappt 2min. dags för test!
Startar bilen och varmkör den ett par min
Fullt gas 1.ans växel så ska jag lägga i 2.an när varvmätaren är påväg
in på det röda då går ett varvstopp i känns det som. precis när rödmarkeringen
ska börja. samma sak på dom andra växlarna vid ca 4tusen varv.
känns som motorn "slår ifrån" den dör och kommer like snabbt igen men varvar inte över 4tusen.

Någon som upplevt något liknande ?
eller kan gissa vad det är för fel?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

ring promotech berätta om felet, jag har aldrig fått så bra och snabb service som när jag hade problem med min box. teknikern där vet vad han talar om. Löste mitt problem på 2min via tel.

/C

t-quick
Har testat bilen lite till nu och det är bara vid full belastning den slår ifrån..
gasar jag försiktigt så kan jag komma in på det röda området.

japp blir att ringa imorgon.
Troligtvis har du en felkod (eller flera) att läsa av som kan indikera var problemet ligger. Svänger du förbi dem kan de säkert läsa av den. Dock brukar ju denna motor kunna vässas ganska hårt så det låter konstigt om du får limp med boxen.
t-quick
Idag när jag körde till jobbet fungerade den toppen, var inne ett par gånger på det röda med flera växlar, 1-2-3.
Kan det ha att göra med varm och kall motor?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Seriöst. Du vet om att du kör en diesel va? Det tjänar absolut INGENTING Till alls att ligga på rödmarkeringen. växla 500 varv tidigare istället!

Jodå jag gillar att gasa med min dieselbil....

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

inte så smart att dra till rött med en diesel, specielt inte med en kall sådan. Som nikeman skriver så får du bättre acc om du lämnar 500varv till rött.

/C

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
har det löst sig nu lr ??
Jag skulle tro att motorstyrningen måste lära in nya boxen och i första hand skyddar motorn när det plötsligt (precis efter boxmontering) blir för mycket, sedan när man kör mer "lär" den sig att det är nya normalläget.

Ang. varvning, man ska inte jämföra 325/330d med 120d då de lämnar (verklig) (trimmad) toppeffekt vid 3500 resp 4000 varv. På en 123d/335d är det t.o.m. vid 4500 så då tjänar man verkligen på att varva ut.

Ang. temp. Några minuter räcker inte för att värma oljan. Bäst är att bygga upp belastningen progressivt genom att öka på gaspedalen med typ 10% vid varje pådrag. Vi har inga tempmätare men jag märker att motorn låter lite råare när den inte är helt varmt och det tar ändå minst 5min, snarare 10min om man kör i trafiken...
t-quick
Nu verkar det som om det löst sig, idag har jag haft några problem alls och igårkväll hade jag bara ett problem på 30min testtid (tokkörning med varm motor)
Har även snackat med promotech som aldrig varit med om något liknande och gissade på glappkontakt, hängde felet kvar så kunde jag bara skicka upp boxen
och få den felsökt.
t-quick
mailade killen jag köpt boxen av och berättade om mitt problem då jag vet att han haft flera chipade bmw
såhär svarade han:

Hej!

Ja det är väl inte konstigt, har upplevet det på flera bmw bilar som inte haft box i. Tillexempel en 123d och min 120d reagerade så. Det gör den fortfarande, det gäller att växla precis innan rödmarkeringen. Det är väl ett skydd för att inte övervarva bilen antar jag.

MVH

Jacob
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
du behöver inte varva bilen mer än så eftersom all kraft ligger före 4000 varv så =) vad är problemet???

att den slår ifrån vid rött =( v-max (fartspärr) är ej borttaget om det är det du e ute efter ?!....fördelen blir då att du skyddar motorn =)

all trimm medför problem till slut !
t-quick
problemet är att det går i ett varvstopp vid lustiga varvtal ibland allt från 3200-4000.

v-max? :D

dock har det inte hänt senaste två dagarna.

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Det är bäst du går dit till dem de hjälper dig det ska inte va så som du berätter...
carl530
Troligen är det inte varvstoppet som går in utan någon annan begränsning.

Detta är för att bmw 120d 177 hk är mer avancerad än sin föregångare 163 hk ver.

Det gör dem svårare att trimma med sk dieselbox eftersom den bara lurar bilens bränsletryck.

Jag skulle personligen utnyttjat deras 30 dagars öppet köp och köpt en v-tech RTS.

Finns många som kör med den utan några problem.

Skillnaden är att det blir en 0mprogrammering och inte bara lura bilen.

carl530
Såg att du köpt boxen beg.. då finns det nog inga 30 dagar kvar..
t-quick
Nu har det gått ännu en dag utan problem. så nu har nog bilen "lärt" sig.

lite ot men körde 13mil idag på 70-90-100 km/h vägar. låg alltid 10km/h.
fick ett snitt på 0.41 liter/mil, är inte det helt otroligt?
De har väl möjlighet att läsa ut eventuell felkod? Har den slagit av vid 3200 varv lär du nog ha något där att läsa av.

När det gäller snittförbrukning är det inte ovanligt med viss felvisning när den är boxad. Läste du på datorn eller var det eget uträknat snitt på 0,41?
t-quick
oj du jag läste ju på datorn.
Skulle tippa på att det är partikelfiltret som jävlas lite...
Om det är partikelfiltret kan det vara värme före och efter filtret som är problemet. Bilen känner av en för hög temp före filtret och kan pga detta gå i limp. Med en bra mapp får du dock enbart detta möjligtvis på absolut max belastning under lång tid, typ fullgaskörning i någon mil. Med box bränner den bara på mer bränsle utan att höja laddtryck och det kan i vissa fall sätta igen filtret helt/döda det i förtid. Jag skulle vara lite försiktig (och ta och läs ut felkoderna så vet du troligen bättre!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.