|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min M3a -02 på Auto7h i Borås ang. ett klonkande ljud från drivlinan vid växlingar 1an-2an i låga hastigheter. Visserligen har jag läst mycket om att bilarna är "hårda" och att drivlinan naturligt låter endel men ville vara på den säkra sidan. Bmw mekanikern hittade ett glapp i höger drivaxel, de tror att det är "medbringarna" som är lite slitna. Men de rekommenderade mig att bara köra vidare för: "än så länge är det inget farligt med detta och det är bara att köra på". Och eftersom BMW inte säljer några reservdelar till bakväxeln så skulle det kosta ca 30papp att byta hela diffen! Tycker det känns kasst att behöva lägga ut så mycket pengar på en sak som bla. "Loaded" säger är närmast skottsäker. Vad har jag för alternativ? Borde inte BMW ha garantier på sånt här? Bilen har bara gått 5500mil och "gubbkörts" iaf de senaste 2000milen. Är det ett försäkringsärende då bilen är helförsäkrad på Vesta, som lämnar motor o drivlina försäkring upp till 8000mil? I värsta fall fär jag försöka byta ut drivaxeln själv då jag hittade den på RealOEM för runt 160dollar.. Skall åka upp till Auto7h på torsdag o diskutera saken men hoppades få lite mer kött på benen här innan.. Mvh Reichel | |
| Du har nog redan svaret. Maskinskada med självrisk på 1500 kr (under 8000 mil, 3000 kr om den gått mer) borde du ha om du är helförsäkrad hos Vesta. | |
|
Hej, jag har haft 3st M3 E46, rullat mellan 5-13000 mil och de har klonkat olika mycket alla 3....lämnade 2 av dem på isp 2 hos bmw o påpekade ljudet men de sa att det var helt normalt.... Men visst, det är inte så kul me missljud, provkörde en M3 cab -02 som hade HELT NY diff pga en liten avvåkning o den lät faktiskt inte nåt..... De fall jag vet om då Bmw har bytt diff är när den har körts med fel olja, då låter diffen himla skumt vid skarpa svängar, typ ett brummande ljud....detta kan ibland avhjälpas med specialolja om det inte gått för långt.... Så jag hade nog provat o ta det på försäkringen, om den nu täcker det:-) Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.