AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.316

orkeslös 540iA E34

Th
5
TheBlinder
530 xi touring -06
540 iA -93
Så här är läget. Jag införskaffade mig en mycket välgående 540 -93 för nån vecka sen.
Jag bor för tillfället i Basel, Schweiz. Så självklart vill jag ha bilen nära mig.
Igår började jag köra mina 180 mil mot central europa. Allting var frid o fröjd.

Men sen idag när jag låg på autobahn i södra Tyskland så verkade det som den inte vill svara riktigt på omkörningar o acceleration. Jag tänkte inte mer på det just då.

Jag kommer fram till Basel bil går bra, på lägre varv. Behövde sällan gå öve 2500 rpm. I den regionen märker jag ingen större skillnad.
Sen skull jag hämta upp en kollega på jobbet o vi körde in mot stan o orket fanns verkligen inte där längre. "Bottenvridet" elle vad man nu vill kalla det känns som vanligt.

Jag har försökt o söka lite på forumet. Me inget som jag direkt känns som stämmerin på mitt fall. Sen är ju alla fall enskilda iofs.
Det ska väl tilläggas att det var runt 33 grader heladagen idag. Så bilen fick jobba iganska hög värme. O när jag parkerade första gången gick det knappt ta nånstans på bilen. Ännu mindre i motorrummet.

Nån som har några bra ideer på vad man ska kolla upp.
Kan det vara så att nåt mekaniskt (motor/växellåda) gått åt pipan i den extrema värmen o långa belastningen.

PS. Jag är riktigt grön när det kommer till BMW, därför alla konstiga o lång uppläggningar ;)

Tacksam för alla tips jg kan få.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Du kan ha råkat ut för tilltäppta katalysatorer, det är inte helt ovanligt att innanmätet går sönder och täpper till gasflödet. Resultatet brukar bli att den inte går vettigt på högre varv. Sök på "kattar" & täppta i forumet så hittar Du många diskussioner om detta.

/Stefan
Th
5
TheBlinder
530 xi touring -06
540 iA -93
Låter ju inte helt otroligt.
Förra ägaren bytte avgassystem från kattarna o bakåt.
Jag ska kolla upp det.
Tack för hjälpen!
An
15
AnnieV8
540i/6 -95 Arktisgraumetallic #631/797
Jag har haft samma/liknande problem med min 540 e34. Dock har jag inte hittat felet än. Jag ska kolla kattarna nästa vecka. Men det jag har gjort tidigare som ändå har gjort den lite bättre och som kanske kan vara till nytta: bytt bränslepump, bytt lufttempgivare och massa andra saker som är mer serviceåtgärder än något annat.

Men om förra ägaren hade bytt kattar och ljuddämpare - var det länge sedan? Det skadar ju inte att kolla kattarna.

Lycka till!
/Annie
Th
5
TheBlinder
530 xi touring -06
540 iA -93
Hna bytte aldrig kattarna bara f¨ån kattarna o bakåt. för att avgassytemet hade rostat av där.
har inte haft tid o kolla upp det. i brist på garage, o annat som måste fixas för tillfället.
Pi
4
Pitoya
530i -93
Hade samma problem med min 530 från 93. åkte till bmw där de knackade lite på kattarna och sa att det troligen inte var något problem med dessa. Är det trasiga ska man kunna höra att det rasslar (som att något är löst) när man knackar på dem. så de kom fram till att det kanske skulle vara något med bränslesystemet och mycket riktigt. Tog ur bensinpumpen (Mycket lätt att göra, sitter med "snäppfästen" i tanken) och testade den mot ett batteri. Lät verkligen sliten. Bytte pump och nu går bilen hur bra som helst på alla varvtal.
Th
5
TheBlinder
530 xi touring -06
540 iA -93
jag var o tittade lite på bilen idag o det är nog inte kattarna.
jag kollade så mycket kontakter jag kunde smidigt komma åt i motorutrymmet. alla såg bra ut. det där med bränslepumpen är ju värt o kolla upp.
går den att komma åt via panelen i bagageutrymmet? vill inte riva ner hela tanken igen bara för det. har ju som sagt inget garage o vara i för tillfället.

Pi
4
Pitoya
530i -93
Är bara att ta bort mattan i bagageutrymmet och skruva upp det lilla locket. sedan skruvar du av den stora plastringen som håller hela bensinmätaren på plats och om du inte har allt för mycket bensin i så är det bara sticka ner handen i hålet och snäppa loss pumpen genom att trycka på de två på de två plastflärparna

Här har du en bild också på allt du får upp ur tanken (pump och mätare)

Länk
Th
5
TheBlinder
530 xi touring -06
540 iA -93
det ska kollas upp nån dag. kasnke inte just nu, är full tank i den.
vad kostade en ny pump?
Pi
4
Pitoya
530i -93
Som vanligt så var det frukntasvärt dyrt att köpa hos BMW. Så jag beställde en begagnad som jag hittade här på Auto Power på annonssidorna. Kostade 500kr plus 100kr frakt från göteborg till västerås
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.