AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.873

Köpråd BMW 320i E36 -97

Hej!
Har just varit å tittat på en BMW 320i från -97 med ~19500 mil på mätaren. Maskinellt och visuellt väldigt välskött vagn men jag står ändå just hemkommen aningens kluven. Anledningen är följande;

Skavank 1; Vid hastighet över ca 70km/h uppstår ett vinande, brusande vindljud från framrutans överkant framför passagerarsätet. Vad är detta? Någon som har erfarenhet av liknande? Framrutan är ej bytt de senaste 12000 milen och i dagsläget nästintill helt utan stenskott och sprickor. Jag kan ej hitta någon rost eller visuella skavanker vid framrutans överkant utanpå, men innertaket har lossnat lite lite precis framför solskyddet på passagerarsidan.

Skavank 2; Vid stillastående uppstår ett rasslande/tickande ljud vid juck med kopplingen när kopplingen är i "mittenläget"...Vad är detta? Behöver det åtgärdas?

Ska jag slå till? Jag är tacksam för snabbt svar... i övrigt en mkt trevlig bil och (kanske) min första BMW. 29' ska säljaren ha.

Kram å sånt. :)

/Per
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Vindtjutet är nog inget att oroa sig för såvida det inte läcker in vatten?. Men det är endast du som kan avgöra om du kan leva med det eller inte.

Rasslandet kommer nog från urtrampningslagret i kopplingen. Antagligen inte heller någon fara då det brukar rassla ibland, men pruta bort kostnaden för ett nytt lager då?

Jag hade själv en -98 320i e36 och var mycket nöjd! Komfortabel bil!
Pratade med en glasmästare idag ang. vindbruset, och han påstod att "det kan bli så om rutan har suttit länge"... kommentarer på det? Själv tyckte jag det lät lite konstigt...

Är det svårt att byta urtrampningslager? Har pillat lite med bilar i mina dagar, dock mest VW... men inte så mkt koppling.

Tack för svar! :)
Visa användare
18
bmw320-97
320 Touring-07
Hej

Jag har precis en sådan bil som du har tittat på igår. Med lite vindtjut i framrutan ;-). Dock sitter detta vid förareplatsen. Jag har lyssnat på detta i tre år men inte blivit irreterad. Annars är jag ganska lättstörd. Men jag frågade faktiskt någon igår om detta fenomen om det var någon list eller dylikt som man kunde åtgärda. Svaret jag fick var att listen krymper av sol och dylikt därav vinande ljud men att byta listen kostade lika mycket som hela bilen. Det hjälpte inte ens att det kanske "råkade" komma en stor sten på rutan så den kunde gå på försäkringen för man använde ändå befintlig list :-(.

I övrigt är jag jättenöjd med bilen. Har alltid sagt att Bmw är överreklamerat märke. Tills jag köpte min första 316. Sen blev det en 320i touring. Den har nu rullat 21000 mil. Nu blir det inget annat och det uttalandet har jag fått äta upp många gånger. Det ända du ska kolla extra noga är ju rosten. Det kan du få mycket hjälp här på forumet om var svagheterna är.

Lycka till

Fixar Nina
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Att byta utrampningslager hänger ofta ihop med att byta koppling. Alltså ungefär lika svårt/jobbigt.

Inget för svennebanan men för en händig bilintresserad med bra manual, tålamod, plats å tid så går det bra. Lagret kostar 572 på mekonomen, men att byta allt, dvs hela kopplingen "när man ändå håller på" är att föredra.

Jag hade prutat en tusing eller två å kört tills kopplingen slitits ut (dvs länge). Om inte lagret tjuter å skramlar nåt fruktansvärt så är det i regel ingen fara.

Men nu var det ju som sagt inte 100% säkert att det va lagret va?
Jag säger: Pruta å köp.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Urtrampningslager rasslar och tickar inte, det tjuter. Försvinner ljudet om du ger mer gas?

__
Min bil:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Felet med rutan är vanligt förekommande och beror på att rutan limmas på plats och det gäller att den justeras rätt vid montering, görs inte detta uppstår felet med ljudet. Limmad ruta går inte att ta loss och limma om i vanliga fall (rutan spricker allt som oftast). Det är bara att leva med problemet.

__
Min bil:
Länk
Bjöd 25, slutade på 26, ska hämta den imorn.

Blir bra det här! :)

bmw320-97; Glasmästaren jag pratade med påstod att vid byte av ruta ingår alla lister o hela kittet, alltså ingenting återanvänds från befintlig ruta. Han föreslog att jag skulle ligga för nära en lastbil å framkalla en spricka ;P Vi får väl se vad som händer sa jag då.

Phastey; Då kör jag ett tag till med detta fenomen, jag hoppas att inte bilen tar mer skada än annars med dåligt lager?

Mugge; Har lite svårt att sätta ord på ljudet som kommer, tycker egentligen inte rasslar, tickar eller tjuter passar :P Men som jag kommer ihåg det försvann det inte när jag gav mer gas. Ska kolla mer på saken imorgon.

Tack för alla trevliga synpunkter; det är verkligen super för BMW att ha detta "bilägarcommunity" där BMW-nybörjarna kan lära sig mkt...!
Visa användare
18
bmw320-97
320 Touring-07
Bra att veta om framrutan. Väldigt vad man kan få olika svar:-). Då får vi se om jag kanske hamnar bakom en stor lastbil under vintern;-)......

Fixar Nina
Visa användare
18
bmw320-97
320 Touring-07
Glömde att tillägga. Välkommen i klubben. Risken är att det blir ett långt medlemsskap:-).

Fixar Nina
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Men att ligga nära en stor lastbil innebär stor risk för stenskott på lacken också, inte så trevligt. :(
Men det är ju vad man själv prioriterar. :)

Wargen
Självklart ska iaf inte jag tillämpa den metoden... jag lovar. :P

Har varit lite frånvarande här, fullt upptagen med att inspektera hela bilen. Hittade lite rost i reservhjulsbaljan, vanligt på E36? Själv blev jag lite förvånad. Ska ta tag i den delen i helgen..

Å Fixar nina; tack skaru ha. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.