AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.410

Mappa eller chippa en bmw 328 e36?

ki
75
kilin
120d e87-10
Har hört att om man byter insug på en 328 till ett m50 insug så måste bilen mappas om för bästa resultat, stämmer de, eller funkar ett chip lika bra?
Vad kostar en mappning ungefär o vart kan man mappa?

Är mappa o chippa ungefär detsamma?

Är rätt okunnig inom detta så de är därför lika bra o fråga de man inte vet:)
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Att byta chip är ju att optimera mjukvaran.

Så om man har bytt ut massa delar på bilen så är det bättre att göra en ny mjukvara som är optimal för dessa ändringar.

Byter du chip så får du en mjukvara som är optimal för bilen som den är original.

Med andra ord så får du ut mer genom att mappa bilen efter att du gjort modifieringar på motorn.

En mappning kostar ca 5000kr.

Mvh
Viktor

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
ki
75
kilin
120d e87-10
Okej men då har jag blivit några kunskaper rikare iaf.
men någon som vet vem som mappar bmw?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Jag kan fixa det men det är hos vår avdelning i Danmark.

Maila mig för mer info: viktor@schmiedmann.se

Mvh
Viktor

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Så länge du stannar vid enbart insugsbyte så brukar du normalt inte behöva mappa bilen då din ECu (heter det så) lär sig detta ganska snabbt. Går bilen magert av någon anledning kan en mappning kanske vara idé.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bör mappas för bästa resultat - ja. Men det går utmärkt att köra med M50 insug på M52 motor utan att mappa och du kommer ändå att märka en effektökning. Det finns mer att hämta med en mappning, frågan är hur mycket mer. Någonstans måste man ju väga kostnad mot resultat också. Ett vanligt trimchip är ju ett mellanting både i resultat och kostnad. Vore jag du skulle jag satsa på ett M3 grenrör framför mappning/chip. Det vet jag ger märkbar knuff i översta varvområdet. Då vill man iofs varva mer än originalchippet tillåter...

Spiidfrik, kan du inte ge oss med kommande M3 grenrörs konvertering en porrig beskrivning av hur skillnaden blir :-)

I mitt fall hoppar jag mappning och skeppar iväg boxen för höjt vartalsstopp samt lite modifiering av bränsle och tändning, billigare och roligare..
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Haha, jag kan ju göra ett försök. Man hör tydligt att den ändrar ton på slutet av registret och fortsätter att dra där en originalare börjar tappa ork. Med original varvstopp måste man växla just efter tonändringen men med höjt varvstopp fortsätter den att dra starkt över 7500rpm vilket en originalare definitivt INTE gör.
Filter, grenrör och avgas är en bra uppgradering. Sedan gärna ett chip men främst höjt varvstopp. Kammar på det så har man nog en riktigt skojig maskin.
Sitter kammar och chip med standard varvstopp i min 325. Måste fixa, hehe.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.