|
|
|
|---|---|
|
Var inne på service och gjorde felsökning angående att bilen liksom tvekar vid gaspådrag vid kallstart. Inga felkoder hittades, men via en PuMA rapport rekommenderades att en omprogrammering av bilen eventuellt skulle lösa problemet. Vad tror ni om omprogrammering? Vad för andra "förbättringar" kan man förvänta sig av en omprogrammering? Kan man be att de tar bort soft-stop funktionen (har automat)? Tror inte bilen är uppgraderad i programvaran sedan 2005. | |
| kan va bra med ny mjukvara till bilen. den kan ändra saker i din DME till det bättre, ändra massa saker till det bättre, men inte sagt att du kanske märker det. skulle du ha din dator i 4 år utan uppdateringar? vet däremot inte det med automaten, men fråga din bmw verkstad | |
|
Vet inte om man kan dra liknelse så mellan datormjukvara och bilmjukvara. Finns det ingen lista man kan få över de funktioner som uppdaterats och när till en specifik bilmodell? Han på verkstaden hade ingen riktig koll på vad som kunde uppdateras i min bil. Jag menar man borde ju kunna se att exempelvis 2006 kom en ny mjukvara till den motorn jag har osv. |
|
|
Jag var intresserad av att uppdatera mjukvaran på min 325i -05. Vid bokningen säger dock BMW att de reserverar sig för uppkomna fel då ev. boxar kan börja strula och behöva bytas. Gjorde mig lite avskräckt. Hur stor är risken egentligen? |
|
|
WYU ok, kanske inte gämföra rätt av, men saker med tändning, insprutning mm mm kan få justeringar genom en programmering, och då givetvis till det bättre. har du en E90 från 05 ska det inte vara några problem. värre med E60 och E65, det sista med utropstecken. tidiga bilar kan få styrenhetsproblem när för mkt info pumpas in. men har man bilen upptaderad lite då och så minskar problemrisken. man kan säga att ju fler styreheter, ju mer problem |
|
Bayer_Aleks |
på min 325 E90 -05 kunde dem inte nolla serviceintervallet och det skulle krävas omprogramering för att lösa det. Så jag hade tagit det. Alltid mycket bättre med en uppgraderad programvara från den första versionen. |
|
Är det någon som uppdaterat sin mjukvara på en 325 E90 05:a som kan berätta om det blev någon skillnad? MVH |
|
| Vad tar BMW för att uppdatera programvaran? | |
|
Jag uppdaterade mjukvaran i min E91 -05 för att bli av med ett ryck vid 3200 varv. Det blev något bättre men jag fick däremot ett mycket mer irriterande ryck när man ger gas från lägre varv istället. Det känns som om motorn får för lite bränsle och tvärdör under något ögonblick. Har man inga problem med sin bil ska man nog inte göra några uppdateringar. /Ronny |
|
| De skulle ta ca 1500:- för min omprogrammering. | |
|
Precis som RYN skriver så ska man inte uppdatera om man inte har problem. Jag fick samma problem som RYN det känns som att det kan tvärdö när man ger fullgas på låga varvtal. Jag hade inne bilen idag för detta fel men det ska undersökas av BMW, svar kommer under veckan. Om jag skulle välja har jag hällre ryck vid 3200 än det som är nu. Någon annan som har upplevt detta nya fenomen? /Nicklas |
|
|
Nu har jag fått ny mjukvara i bilen igen. Detta gjordes i samband med att kombiinstrumentet byttes. Tyvärr kvarstår rycken och det är förmodligen bara att acceptera att det inte finns någon lösning. Instrumentetbytet gjordes som ett goodwill-åtagande av BMW trots att garantin sedan länge har gått ut. Verkstaden som jag nyttjar skrev en goodwill-förfrågan på eget initiativ och det godkändes. Heder åt Nilssons Bilhall i Vimmerby! /Ronny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.