AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
902

Högtalarna börjar spela efter 130 km/h

Mr
4
Mr.lindvall
BMW 328 iA -98 E46
Hej!

Har ett jävligt mystiskt med roligt fel på mina högtalare i min 328 e46.
Är så att jag har märkt att när man kör bilen under 130 km/h så fungerar inte båda högtalarna på hatthyllan, men direkt man ökar farten så fungerar båda å det märker man på att det blir båda högre ljud och mera bas.

Är så att jag pendlar till jobbet ca 10 mil så jag har haft tid att testa mitt delikata problem och det slår aldrig fel, 12 av 12 gånger började den högtalare som inte fungerat att fungera.

Är Harman carbon ljudsystem i bilen om det hjälper någon, allt är orginal.

Vad ska man börja felsöka?

Det jag funderade först var om batteriet var dåligt eller att bilen laddar dåligt så den inte orkar driva "basarna" på hatthyllan, men tycker det är konstigt att det är just när man passerar 130km/h.

Känns nästan som ett skämt.

Något annan på detta forum som haft liknande problem och kan säga direkt vad som kan vara felet?
Eller om nån har någon bra gissning.

Hoppas på hjälp. "Vill inte köra 130 på 90 väg ;)"

Mvh
Martin
Kan lätt bli dyrbart verkar det... Det finns väl bara ett par teorier som kan vara gångbara: Vibrationer eller liknande som skapar kontakt/avbrott i nåt kablage eller i förstärkarens utgång vid viss hastighet. Eller när nivån ut ökar (stereon har säkert GAL, hastighetsberoende volym) men då borde ljudet komma även när du står stilla om man vrider på lite volym.
Tror du får felsöka genom att manipulera kablar och kontakter till högtaleriet, hela vägen från förstärkare/huvudenhet och bak till högtalarna.

FP
Mr
4
Mr.lindvall
BMW 328 iA -98 E46
Ja det låter ju rimligt det du skriver folke.
Får helt enkelt ta mig en dag då man sitter och kopplar med lite kablar.
Är riktigt iriterande när man ska göra omkörningar och man håller på att bli döv när det höjer å sänker av sig själv.

Mvh
Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.