|
|
|
|---|---|
|
jag har en 325 88 med chip luftfilter avgas och Dr.shrick kam 290grader. nu till frågan för maximal effekt har jag hört att man ska ha stort flöde med fritt från dämpare så långt som möjligt?? så ska jag bygga 3 tum eller 2 och en halv? Snart turbo =) | |
|
Jag skulle nog själv satsat på ett 2,5"system eller ett 3" med 2,5" slutdämpare ! 3" borde kunna ge mest effekt, men då får man lite mindre vrid i motorn, så det gäller att välja vad man vill ha eller lägga sig någonstans imellan ! Biltema Motor Werken =) |
|
|
Varför blir det mindra vrid i motorn med ett 3tums system? hade det vart en 2 taktad motor så hade jag förstått att det hade behövt motstånd, men 4taks motorer ska inte ha nåt motstånd... Snart turbo =) |
|
|
Du gör som du vill, men en fyrtaktsmotor ska ha lite motstånd för att må bra ! Biltema Motor Werken =) |
|
|
Braxen har rätt! Motorn behöver ett visst motstånd i avgassystemet annars blåser oförbränd bensiluft rakt igenom cylindrarna och ut i avgassystemet¨och du tappar effekt. Läs här: Länk Mvh |
|
|
bensin/luft skulle det stå! Mvh |
|
|
Gashastighet! Välj 2,5" för då får du högre gashastighet vilket gör att avgaserna dras ut ur cylindrarna - plats för mer bensin/luft. MVH Arne [bmwdriver] 318iS 1988 323i 1986 BMWCS[Syd]#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
| Prova med extraktor oxå, jag har tre tums, på (Khölers inrådan) | |
|
Johan B det är ju överlappsvinkeln på kamen som har med det att göra!!!! Ekman du kan ju alltid prova att flytta kamen så löser det sig. skika ett mail till mej så kan få svar på vad jag har gjort med min bil j.soderberg@seaside.se |
|
|
M3killer, om du har en lite mer elak kamvinkel får du ett visst genomblås av gaserna, därför bör du ha ett visst motstånd i systemet. Om 290 grader resulterar i genomblås kan jag inte svara på. Dessutom, ett rätt avstämt avgassystem hjälper avgaserna att dras ut ur förbränningsrummet med hjälp av undertrycksvågor. Det är lite av en vetenskap att konstruera ett bra fungerande avgassystem. Att bara sätta på ett grövre avgassystem och tro att man får mer effekt över ett körbart register är att lura sig själv duktigt! Det finns många "trimfirmor" som inte vet mycket om avgassystem eller hur man optimerar dem. Men de säljer gärna system till kunderna! Läs på denna sida om avgassystem och lär av en mycket meriterad rallytrimmare som tillhör de bästa i Sverige: Länk Mvh |
|
|
Johan B jag tror ju Khöler är minst lika duktig som Ståhl och JAG HAR LUS LÄST HANS HEM SIDA (en väldigt bra sida) visst är det inte bara att hänga på ett fläskigt avgassystem had föut ett dubbelt 2,5 tums avgassystem och effekten försvann effter 5000 rpm men det löste man genom att öka bränsle trycket och att sätta till ett tiläggs sprut för det är sprutet som inte hänger med? har du INGET tid kort, så snacka inte!!!! |
|
|
Har du en standardbil med otrimmad motor är det nog inte mycket att vinna på ett "sportsystem". - Det finns dock vissa undantag. Sportsystemen har ofta ett "sportigare" ljud och lika bra hållbarhet som ett vanligt system, dom är också som regel mycket prisvärda. Till trimmade motorer är det nästan alltid nödvändigt att byta avgassystem. Finns det ett så kallat extractorgrenrör till bilen är det nästan alltid effektivare är originalet. En regel som för det mesta stämmer: " Don efter person". Ju högre trimningsgrad eller motorstorlek - ju grövre avgassystem. Överdriv inte - ett klenare system ger nästan alltid bättre effekt i det varvtalsområde som en "gatbil" mest använder. Tänk också på att ett grovt avgassystem tar mera plats och är därmed svårare att montera. Ljudnivån inne i bilen blir ofta högre. Tagits från ståhls hemsida har du INGET tid kort, så snacka inte!!!! |
|
|
M3killer, jag betvivlar inte KÖHLERS trimkompetens (vem Khöler är vet jag inte!). Däremot är det jäkligt många som köper trimprylar till sina bilar utan att ha en tanke på att de måste samspela. Många tror att deras bilar går mycket bättre bara för att ljudet har ökat och tomgången svajar! Det som ofta händer är att de olika trimkomponenterna faktiskt motverkar varandra. En korrekt optimering av olika system är därför nödvändig på den specifika motorn, då kan det ge bra effekt! Återigen: att stämma av ett avgassystem är inget "amatörgöra"! Det man måste fråga sig är hur vill jag att effektkurvan skall se ut? Att designa ett avgassystem som enbart ger en hög toppeffekt inom ett smalt område är relativt enkelt, men att få ett brett körbart (och användbart) register är desto svårare! Det man bland annat måste ta hänsyn till är stående vågor i avgassystemet vid olika varvtal (det gäller även insuget) eftersom de påverkar avgasernas mottryck. Detta är inget påhopp på dig M3killer, utan jag vill bara belysa att inga trimoperationer i en bilmotor är så enkla att det bara är att skruva dit ett grovt avgassystem. Undantag finns säkert hos vissa bilmodeller där avgassystemet är dåligt designat, MEN BMW:s avgassystem är allmänt kända för att vara bra optimerade från fabriken! Dvs, inga stora effektvinster med enbart byte av avgassystemet! Är det mig du syftar på med ditt påstående kring tidkort, så förstår jag inte! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.