|
|
|
|---|---|
Ghost Rider |
Nån mer än jag som tycker helljuset på 123d är bedrövligt dåligt ser ingen skillnad på hel och halv ljus Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
| Xenon eller inte? Kanske är standard på 123an? | |
|
Länk Mvh |
|
Ghost Rider |
Jodå jag har xenon ljus halv ljuset lyser oki men heljuset e ju bedrövligt dåligt Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
|
"Nu har jag fått på mina extraljus på E92:an! Som jag nämnt tidigare i tråden, köpte jag 2 st Hella FF50 - små och smidiga med helljusbild, samt H7-lampor. Jag har kompletterat det hela med en Xenon-konverteringssats från Xenonkungen, en variant med 'super-slim' snabbtändande ballaster. Ljusen har jag placerat innanför 'njurarna'. Trångt var det, men det fick plats. Materialet där innanför är halvhård plast - inget stadigt att fästa i alltså. Jag kapade därför till ett par 3mm aluminiumplåtar, ca 80x80 mm, som jag popnitade i den nedre, horisontella delen av plastramen. Fästena till FF50-lysena skruvade jag fast med en central M8-bult genom aluminiumplåten, som jag lät sticka fram en liten bit framför plastramen. Ballasterna placerade jag mellan njuren och den ordinarie strålkastaren, där det finns ett lag om utrymme bakom plastfronten som är väl skyddat - drog fast dom med buntband. Monterade sedan ett enkelt relä uppe vid högra fjäderbenstornet. Matning tog jag från den stora plinten med +12V precis vid 'startkabelanslutningen' - det sitter en M8-bult bakom en liten plastkåpa, där kabeln från batteriet är ansluten. Satte för säkerhets skull en 20A säkring på matningen. Kabelarea för matningen till reläet tog jag 4 mm2, till övriga anslutningar fick det räcka med 2,5 mm2. Jordpunkter finns på bägge sidor av motorrummet, lätt åtkomliga. Manöverspänning till relät tog jag från den bruna ledaren med gul rand (ej att förväxlas med gul kabel med brun rand!) som går in i högra strålkastarenheten - det är en stor plugg med massor av kablar. Det var lite för trångt att sätta dit en strömtjuv, så jag avisolerade kabeln 5-6 mm mitt på (utan att kapa den) och lödde dit kabeln till reläets manöverkrets. Krympslang på alla anslutningar, och fastsättning av alla kablar med buntand fick avrunda det hela - ser 'nästan' original ut! Fjärrljusen syns förvisso genom njurgrillen, men det är ett mycket diskret montage. Och det bästa av allt - nu är helljuset så bra som det borde varit från början! FF50-strålkastarna ger en ganska bred ljusbild, som 'fyller på' original-helljuset så det blir helt acceptabelt. Det lyser inte så långt, men det var inte heller avsikten - vill man ha mer lyse på långt håll är det s.k. Pencilbeam-strålkastare som gäller, och några sådana har jag inte hittat som får plats innaför grillen." |
|
| samma här, odugligt!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.