AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.420

Problem med stor tjuvström, E32 750IA 91:a.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har som sagt skaffat mig ett riktigt objekt, 750 IA 91:a.

Det finns en hel del att göra på den här bilen så det blir inga fritids problem.
Hämtade bilen för en vecka sedan och har sedan fått stå tills igår. Skulle starta upp den men nada, batteriet tomt. Satte på batteriladdaren och den fick stå över natten. Startade idag och den igick igång utan några som helst problem.

Mätte spänningen över batteriet obelastad, 12.7 V.
Startade upp den och lät den gå på tomgång, mätte laddningen över batteriet, ca 14,3V. Är väl ganska bra värden. Spänningen föll inte nämbart heller när jag satte på en olika förbrukare.
Kan nog säga att batteriet och laddningen verkar fungera ok.

Satte en multimeter i serie batteriets minus och får en tjuvström som duger,
ca. 4.3A. Provade rycka säkring efter säkring men ingen skillnad, kopplade loss kontakten från värmeventilerna men ingen skillnad.
Vred värmereglaget till max på förarsidan, ingen skillnad.

Ingenting som surrar eller luktar bränt osv, alla elfunktioner verkar fungera förutom AC:n och bakrute defrosten tror jag. Det har nämligen inträffat en liten härdsmälta i säkringshållaren för bakrutedefrosten som sitter under baksätet. Kan detta vara orsaken men 4.3A, det är mycket det.
Sitter det säkringar någon annanstans än dom under baksätet och säkringsboxen under huven?

Förslag någon.

Hade för många år sedan en gammal Nissan Bluebird som vinterbil som också tjuvade, vill minnas att det var ca 3,5A. tog ett tag och felsöka innan jag hittade att det var fel på generatorn. Bytte generator och sedan fungerade det ok.
Tror dock inte att det är samma fel på den här då laddningen verkar fungera bra.
Vad betyder Nebellicht vorn? Den larmar för det så fort man startar motorn,
spelar ingen roll om lysena är på eller inte.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Det enda jag kan hjälpa dig med är tyskan :)

Nebellicht vorn = Främre dimljus

/Martin
$M
974
$Marten

Ytterliggare en fråga, hur stort eller hur många AH skall batteriet vara på.
Mitt batteri är på 62AH, är inte det lite klent.
Har inget med ovanstående problem att göra men undrar ändå.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
alldeles för klent batteri,du bör ha minst 95ah
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Se till att innerbelysningen står i läge alltid avstängd.
Ryck ur den svarta lilla "reläboxen" under baksätet som det stär ADM på.
(anpress druck module) Den reglerar torkarbladens tryck mot rutan och bilen fungerar utmärkt utan denna.

Kolla sedan om strömförbrukningen sjunkit.

Sedan är standardtipset: eftermonterad utrustning. Larm, slutsteg, stereo, telefon

/Mats J
$M
974
$Marten

Har ryckt ur ADM reläet, ingen skillnad.
Ryckt ur RM och GM modulerna, ingen skillnad.
Ryckt ut CCM och LKM modulerna, ingen skillnad.

Skall klippa kablarna till "härdsmältan" och sätta dit en ny säkringhållare så
får vi se.
Den har förnärvande ingen stereo, inget, larm, inget slutsteg, ingen telefon med mera. Inga hötalare i hatthyllan.
Den har dock haft stereo och ev. larm. Det sitter i alla fall flera larmdekaler på rutorna, Carguard dekaler.
Ur sterofaket kommer det ut två kabelstammar. En stor stamm med en stor svart kontakt på och där är kablarna klippta. Det är säkert 20 kablar i stammen och flera av kablrna är märkta med handskriven text på maskerings tejp. Det står bl.a telefon, antenn, någon computer, någon belysning med mera. Sedan finns det också en mindre kabelstam med kanske 6-7 kablar och skärmning osv vidare. Kan detta eventuellt vara förmonterade högtalarkablar? Skall försöka fixa en bild så ni ser hur det ser ut.
Hur komma vidare med detta.

Satte också multimetern i serie med pluspolen och då visade den ca. 5.3A
hm.med allting avslaget.
Skall man mäta tjuvströmmen på + eller - sidan eller spelar det ingen roll?

$M
974
$Marten

Har idag klippt kablarna till "härdsmältan och satt på en ny säkringshållare.
Ingen skillnad, tjuvar fortfarande 4.3A.

Är det bökigt att komma åt kablarna till generatorn?

Mera tips önskas.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det gör ingen skillnad om du mäter ström på plus eler minussidan.
Även om allt av larmet verkar bortplockat kan det ju finnas en styrenhet kvarglömd någonstans, dom brukar ju sitta ordentligt gömda.
Softclose på bakluckan kan också dra ström om den inte orkat stänga luckan ordentligt.
För att komma åt kablarna på generatorn är det enklast att ta ut vänster luftfilterburk, och lossa generatorn och dra den framåt och tippa den lite, för att komma åt baksidan och kablarna. MEN jag tror att kabeln går till pluspolen som sitter på torpedväggen, och att den går att lossa där istället.

Har du elsäten så kan du testa att lägga dig på golvet framför baksätet och se om du hittar kontakterna, och koppla ur elsätena. En strömbrytare på mitt högersäte verkar vilja fastna i ett läge så den ligger och matar ström till en motor. (så jag ryckte isär kontakten)

En variant på felsökning är att be någon kolla på Amperemetern samtidigt som du lyfter ur en säkring i taget, då ser du ju om det är en viss säkring som drar ström. Sedan får man läsa elmanualen för att se vart den går.

/Mats J
$M
974
$Marten

Mats,
Har lyft ur alla säkringar en och en men ingen skillnad.
Sitter det säkringar på fler ställen än under motorhuven och under baksätet?
Vet inte om jag har softclose av bakluckan, inget jag har märkt i alla fall.
Skall alla 750 ha softclose?

Sökte lite här på AP och många verkar ha haft problem med fläktsvärdet eller
effektstegen till fläktarna. Skall kolla på detta och på elstolarna.
Märkte idag också att knapparna till sätesvärmarna fram verkar konstiga. Knapparna verkar ha fastnat, går inte att trycka dom åt något håll. Dom fjädrar inte ens en gång. Får kika lite närmare på detta också.

**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
"Ytterliggare en fråga, hur stort eller hur många AH skall batteriet vara på.
Mitt batteri är på 62AH, är inte det lite klent.
Har inget med ovanstående problem att göra men undrar ändå."

85Ah.=org BMW

Höjden ska bara vara 170.
möjligt att det går dit ett högre om man inte har elstol bak.

Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jag löste min tjuvström så här

Kolla detta på era e32 om ni har el problem

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
I bakkanten På golvet för vänster bakre passagerare ligger en kabelstam som går över till högra sidan. Där ligger även ett 10tal kabelknippen (en 30cm lång grov kabeltarmstump) där många kablar är sammankopplade med varandra (2-10 kablar ihopnitade med en toppluva över. Har det någon gång kommit in vatten på golvet så ligger dessa skarvningar och skickar strömmar till varandra med resultat att kabel efter kabel går sönder (erjar). klippbort 5cm av knippet- skala- doppa den erjade/svarta kopparn i saltsyra 2minuter för att få fram ren koppar- lödihop knippet med VVS tenn o lödfett- fyll en slangstump med silicon och trä på som skydd.
Detta tar 1 timme och det är det röda knippet som är mest utsatt.
Min färddator, innebelysning,elspeglar, elstol ,tjuvström och säkert mycket mer vaknade tilliv direkt.

Om du nu har fått in vatten så kolla även vitt 10-12 polig kontakdon under förarsätet och under mattan också. Du måste ut med sätet och lyfta på mattan. Jag hittade 4 kontakter uppbrända av krypströmmar i vattnet. Vi får se om min elstol vaknar nu.

Dessa 2 svagheter som liggar på lägsta (blötaste) punkter på golvet är de enda elfel som kan ta skada av vatten på golvet, men väl värt att kolla era knippen även om er bil är torr för ögonblicket. (provryck kabel vid toppluvan och se om det finns grön erjade avlagringar där.

Min bil hade läkt in vatten genom höger baklyse som felmonterad utanpå bakluckelisten. Sen tar sig lätt vattnet ända fram till pedaler. Släng ut säten (låt bälte sitta kvar) lyft upp mattor mot kardan. Spänn spännband mellan takhandtag och kroka fast mattorna upp mot taket och låt dom rinna ur. Våtdammsug vattenpölarna kommande dagar. Blås tryckluft in i skumgummit och tryck fast en skotork i skummet.

Lycka till
$M
974
$Marten

perantoniohansson,

Tack för infon, skall undersöka detta senare.

Vad jag vet så fungerar alla mina el "prylar". Bägge elstolarna, elspeglarna,
4x fönsterhissar, färddator, farthållare, centrallås, eltaklucka med mera. Ac går dock inte men det är pga. ingen gas. Har nyligen köpt bilen så har inte hunnit testa så mycket än.
Bägge sätes värmarknapparna verkar dock vara trasiga, går liksom inte röra dessa.

4.3A är ju ganska mycket i tjuvström. Tycker inte det borde vara så svårt att hitta detta men det är ju ingenting som blir varmt eller så, inte vad jag har upptäckt hittills i alla fall.

Jakten fortsätter på strömtjuven.

$M
974
$Marten

Har idag fortsatt jakten på tjuvströmmarna.
Följande kan konstateras:

Jag har som jag tidigare har skrivit klippt kablarna till säkring nr. 46, det var en liten härdesmälta där och satt på en ny säkringshållare. Denna säkring är för bakrutedefroster. Om jag stoppar i säkringen i nya hållaren så smäller säkring nr. 20 under motorhuven. Den går till en massa olika saker så som bl.a. Kombiintrument, checkmodulen med mera. Motorn gick också in i något nödläge, varvade inte mer än ca. 2000 rpm.
Blev faktiskt lite småsmvettig innan jag märkte att det bara var säkringen.

Har idag också rivit ur baksätet helt och rivit panelerna på C-stolparna. Plockade loss kablarna som har med bakrutedefrostern att göra men ingen skillnad, tjuvar fortfarnde 4.3A.

Dags att börja läsa lite elscheman tror jag, får bara hoppas att tjuvströmmen och problemet med bakrutedefrostern är samma problem.

Någon som ligger på något matnyttigt.

$M
974
$Marten

Har idag också jagat tjuvströmmar.
Använde mig av detta Länk

Upp till bakrutan verkar allt stämma så det är med stor sannolikhet från
bakrutedefroster reläet och framåt det blir kajko. Vad jag förstår så verkar en del av ac panelen vara inblandat i detta också. Krångligt värre.

När jag ändå var därbak och rotade så kollade jag på kabelstammen som går till bakluckan genom vänster gångjärn. Kablarna har blivit skarvade sedan tidigare i gångjärnet men hittade ytterliggare en kabel som var av.
Den hade gått av precis efter kontakten i bagaget innnan kabelstammen går in i gångjärnet. Skarvade ihop den så nu har man fungerande skyltbelysning i bak också och tjuvstömmen dök ner hela 0.1A till ca 4.2A.

Kollade också en stor tjock bunt med röda kablar som ligger vid bakre elboxen. Slet av kabelstrumpan men syntes inte minsta tecken till att det skulle ha ärgat.

Tröttnade på jagandet och mekade lite med vf dörrhandtag. Har ju bytt handtaget, köpte ett begagnat av Fiddes Garage. Det gamla handtaget hade delat sig i två bitar i gjutningen. Satte dit min låscylinder och satte tillbaks handtaget men får det inte att fungera riktigt. Dörren går att låsa men den går inte att låsa upp. Samma om man stänger dörren och öppnar innifrån så går det väldigt trögt. Staget som dörrknoppen sitter på går inte att rubba nästan. Plockade den låskistan och kollade, delade den enl. denna Länk. Efter ett tag fick jag den att fungera skruvade
tillbaks den och kopplade länkaget till handtaget, samma sak igen. Någonting är uppenbarligen väldigt fel.

Allt för idag, slut för idag.

$M
974
$Marten

Höll på mekade lite med dörrhandtaget idag. Har sedan tidigare noterat att två kablar var klippta. Det var två kablar, röd och blå till mikrobrytaren i handtaget. När jag satte dit mitt nya handtag från Fiddes Garage så var den komplet med mikrobrytaren. Kopplade idag in sladdarna och så fort man satte på batteripolen så small säkring nr. 20 igen i säkringscentralen. Tvärkortis där också någonstans. Det bör inte vara själva brytaren som är fel, sannolikheten att 2 st. brytare skall vara trasiga är inte så stor. Det är denna brytare som jag menar Länk

Har också fått mina nya framskivor från tyskland. 730 kr totalt för 2 st skivor med frakt, inte så pjåkigt pris. Får väl se hur länge dom håller bara. Det blev som en helt ny bil att köra. Märkte nu också när jag körde ikväll, första gången jag körde när det var mörkt att lampan för växellägena nere vid
spaken inte fungerar. Är det knöligt att byta denna lampa?

Mi
69
MikaelSall
735iA -89
Att AC panelen är inkopplad till "defoggern" är inte så konstigt, är via den du sätter på och stänger av.

Länk

Där har du kopplingsschema där du ser lite bättre.

$M
974
$Marten

MickeSall,
Tack för länken. Den har nu sparats i favoriter under El mek.
Skall studera detta närmare senare.

$M
974
$Marten

Har nu kommit till skott och börjat jakten på tjuvstöm igen.
Har nu konstaterat att när jag mätte i höstas så blev det lite tokigt.
Den riktiga tjuvströmmen är 0.22A, inga 4.3 A som tidigare beskrivits.
Det stämmer bättre. Rdean i höstas tyckte jag det var konstigt att om den hade dragit 4.3A så tog det ändå 2-3 dygn att tömma batteriet, borde tömt batterriet betydligt snabbare och hittade inget som blev varm heller.

Nåväl har nu ryckt säkring efter säkring.
När jag tar bort en säkring under baksätet så dimper multimetern ner till 0.
Jippi!!
Den borttagna säkringen är för centrallåset och jag har ju problem med förardörrens centrallås. Blir dock inte klok på säkrings numreringen i bak.
Läser man på locket för den bakre boxen så bör den heta säkring nr. 30 och 30 skall inte ha något att göra med centallåset.
Läser man dessa Länk
och kollar på "Rear power distribution box" så skall den heta säkring nr. 40
och inte heller ha något med centrallåset att göra. Hm??

Jag får väl ta och riva dörrsidan igen och börja kolla lite mer och se om man hittar något.

Gammal tråd, men ditt konto är aktivt.
Då jag har exakt samma problem så måste jag fråga om du kom någonstans med detta löste du problemet?
$M
974
$Marten

Delorian,

Nja, jag köpte ett nytt 85A batteri och kopplade in en huvudbrytare i skuffen.
Iom. detta så var tjuvströmmen som bortblåst. Inga problem alls under ca. 10 månader som jag körde bilen innan den såldes och då användes aldrig huvudbrytaren under den tiden.. Den stog på hela tiden.

Brydde mig aldrig om att fixa centallåset på förardörren och bakrute defrostern.

Det är mycket el i dessa bilar.

Lite off topic.

Bytte hö framdörr förra sommaren. Blev också tvungen att byta kabelstammen i dörren pga. att den nya kabelstammen var för speglar med minne vilket jag inte hade på min.

Kabelstammen i dörren innehöll nästan mer kablar än hela elsystemet i
nya projektbilen, en Volvo Amazon. Här kan man snacka om simpelt elsystem, endast 4 säkringar och allt funkar klockrent, peppar, peppar...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.