AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
955

Ingen värme "problemet" löst

Jag har på forumet tidigare sökt lösningar på mitt värmeproblem och har nu funnit lösningen. Mtt problem var helt enkelt att jag inte fick någon värme i bilen överhuvudtaget. En 523 i -97 handlar det om. Efter att ha blivit en expert på att lufta, man blir det när man luftar och luftar utan att det händer något, så satt jag mig ner och började tänka.

Till alla er därute som inte har någon värme i kupen kolla detta innan ni börjar riva och svära. Lossa slangklämman och ta bort Utgående vattenslang från motorn till värmepaketet. Den sitter på gaveln på toppen mot torpedväggen. kan vara lite trångt men det går och komma åt. Det ska rinna ur vatten gör det inte det så är det helt enkelt stopp i röret. Ta 10ans nyckel och skruva bort röret från motorn 2 st skruvar OBS var försiktig så du inte pajjar packningen alt se till att du har en ny. Den lösa delen gör du ren på arbetsbänken medans hålet i motorn får du göra så gått du kan. Jag tog en liten skruvmejsel och pillade lite och vipps så gurglade det till och det började rinna vatten.

Sen skruvade jag ihop prylarna och luftade på 10 min och fick full värme i bilen.
Äntligen.
-Micke-

Precis brukar räcka.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Nice mannen =). Själv så körde jag det gamla tricket att böja ut blecket på viskoskopplingen. Motorn gick varm i köer, men nu så funkar det fint å håller tempen som den ska =)
Ville bara förtydliga lite.
Ta bort slangen till del nr 3 på följande diagram.

[LÄNK]

Kommer det inge vatten så har du hittat problemet. Du behöver inte ha motorn igång. Jag fick skruva bort delen för att komma åt in i toppen. På min var det tvärstopp och jag fick skrapa en stund innan jag kom igenom och det började sippra vatten.

Precis brukar räcka.
en fungerande länk är ju alltid bra eller hur.
Länk

Precis brukar räcka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.