AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.241

Problem med bakrutetorkare och spolning

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Både bakrutetorkaren och spolningen är ur funktion.

Inget ljud när man spolar så jag antar att pumpen inte går. Torkaren är också stendöd.

Vet att torkarmotorer till bakrutan brukar kärva ihop på tex e46. Men tycker att spolningen ändå borde funka.

Har kollat säkringarna som är hela.

Tacksam för tips och råd!
Kan vara torkarmotorn som har lakt av
yes låter verkligen som det
Hur gick det?
Har nämligen samma problem på en 120i -07
I nästan samma situation. Spolning fungerar men torkaren star still.

Nåra ideer?

/Per

P.S Om man byter motorn, kräve detta omprogrammering????
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej,

Hade min E91:a inne för samma fel. BMW bytte axeln som går igenom bakrutan. Kostnad på BMW ca 3000kr.

Man blir lite trött på BMW som verkar köra med samma konstruktion i alla modellserier och dessutom i decennier utan att åtgärda rena konstruktionsmissar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Liknande fel på min E87 120i -06, men här fungerar torkaren men inte spolningen :-)

@BjörnB : Vad blev lösningen för din del? Vilken modell och år gällde det för din del?
xy
41
xyzzy
118i -07
Spolningen bak har inte funkat på ett par år.
Pumpen låter, men inget vatten från munstycket, trots rensning med nål.

Provade att blåsa rent med tryckluft idag, och det hjälpte minsann!

Kalk eller annat gunk i munstycket?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, alltid värt att prova ju! Jo, kan tänka mig att om det inte används ofta så bildas det alltid lite avlagringar och annat skräp. Är ju inte batterivatten man använder precis (fast vattnet här i Malmö är ganska mjukt så det är bra).

Hur gjorde du, blåste du försiktigt lite luft från utsidan av munstycket (dvs mot den normala flödesriktningen) eller demonterade du klädseln och tog loss spolarvätskeslangen och blåste det rent i flödesriktningen?

Vad hände med BjörnB!?!
Vet ngn om hur man tar bort den lilla plastkåpan över axeln/muttern till bakre torkararmen. Verkar lite vek.

/P

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade nyss i Haynes, man viker upp den (du ser det lilla stålstiftet i torkararmen som den ska rotera runt). Sen drar man mynstycket (som sitter i spindeln) rakt upp. Därefter ska det bara vara att lossa muttern och torkararmen.
Helt riktigt. Gick lite trögt bara pga all smuts som fastnat. Spolning går men armen står stilla. Kollade bakom klädseln och motorn ser ut att vara anfrätt av inträngande vatten. Misstänker jag får köpa en beg-part.

Blir att fixa låshandtaget med när man är igång. Fy BMW som gjort en sån billig skitkonstruktion!!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Klädseln verkar vara lätt att demontera (för att kunna se dessa detaljer) - får bli att jag tar mig en titt till våren.

BMW är i gott sällskap, jag har hitintills inte funnit en enda biltillverkare som inte har detta problem som ett vanligt förekommande problem. Till och med min vinterpansarvagn Volvo 855 hade samma problem.
hej igen. Plockade ner hela torkarpaketet. (lätt).

Tog isär motorn och smorde denna. Plockade även av bakre kåpan över växeln. skitigt där inne. konsfett uppblandat med rost. Utgående axeln sitter som bängen och jag lyckades aldrig få den att gå runt :-(

Blir att leta upp en beg-enhet.

/Per

Fixat nu. Köpte en beg torkarmotor. Lätt att byta.

Bytte även bakluckehandtaget. kostnad Torkarmotor 1000:- Luckhandtag 445:-

Allt funkar nu.

/P

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar för uppföljning!

Då får jag ta mig en titt till våren på min!
Sp
151
Spectre
330e 2020
Min bakrutespolare sprutar bara lite grand så spolarvätskan sprutas inte upp på rutan utan snarare rinner ut. Vad tror ni, defekt pump eller smuts i munstycke? Pumpen låter som vanligt.
Troligtvis igensatt munstycke.

Vik upp locket som skyddar fästet för torkararmen så kan du ta ut hela munstycket. (dras ut).

/P

Sp
151
Spectre
330e 2020
Det var munstycke som var igensatt på min. Petade i munstycket med en nål samt sprutade med högtryckstvätt. Nu normal funktion.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu när gokarten plockats ut så var det dags att ta tag i mitt problem - torkaren fungerar men det kommer inte ut en droppe spolarvätska.

Mitt problem behövde lite mer jobb än bara peta lite och blåsa rent :-)

Lossa interiören var inga problem.
Panelverktyg i plast i olika former och utföranden är ett måste numera i vilken modern bil som helst.

Börja med att delvis lossa sidopanelerna
- Skruva loss fästena som hatthyllans snören hänger på.
- Lossa sedan höger och vänster sidolist - men det räcker att lossa vid skarven mot nedre panelen och det sitter med en plastnit på varje sida.

Ta sedan loss nedre panelen (vilket gör att du kommer åt både torkarmotor, delar av spolningen och även öppningsmekanismen)
- Lossa plastfliken som "maffia-snöret" sitter fast med (mekanism för att öppna bagageluckan inifrån), när nedre panelen är lös kan du trä igenom den helt
- Lossa två Torx skruvar och två skruvexpandernitar i plast
- Nu sitter nedre panelen fast med endast sex strycken plastnitar, använd gärna panelverktyg eller andra lämpliga verktyg för att pressa endast runt plastniten, om du bara drar och bänder som en apa så KOMMER du att dra sönder något, se nedan för en bild var alla plastnitar är placerade
Länk

Nu har jag kommit såhär långt
Länk

Kopplat på den svarta nippeln i bilden ovan sitter en backventil.
Denna var igenkläggad såklart men kunde relativt enkelt rengöras och blåsas rent.

Munstycket på utsidan rengjordes med ett nålverktyg.

Men det var trots att totalt tvärstopp någonstans mellan den svarta nippeln och munstycket.

Så det var bara att öppna på locket
Länk

Axeln är ihålig och bilden visar EFTER jag rengjort den inuti.

Men innan rengöringen vet den helt solid inuti - såg ut som en helt solid axel!
Gick inte ens att peta hål i den massa som fanns där.
Fick börja med 1mm borr, sedan 2mm och sista tror jag det var 2.5 eller 3mm borr. Samtidigt varvade med rengöring och tryckluft.
Efter ett tag fick jag ut allt skräp.

Huset rengjordes, gammalt kontaminerat fett togs bort och tog bort så mycket av gammal rost jag kunde.

Såhär såg det ut efter rengöringen - fast innan återinfettningen (fettade in delarna med typ av supervidhäftande fett som fungerar även vid mycket kalla temperaturer - mycket likt det fett som fanns där från början)
Länk

Förvånansvärt nog verkade låsmekanismen vara i riktigt fint skick - annars har jag läst att det brukar vara ett problemområde.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.