AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.290

Bmw 320 E36 97 konstigt ljud när man kör

Hej jag har köpt en bmw 320i 97. Jag har åkt med den i någon vecka och den har gått bra. Men nu så har det blivit något konstigt ljud när man kör över brunnar och gupp. Låter ungefär klonk klonk och kommer från vänstra sidan där bak.

Har försökt söka lite och märkt att fler har haft liknande problem. Testar jag att när bilen står stil gå bak och trycka ner bilen så uppstår samma ljud.

Bilen är sänkt men vet dock inte om det är med kit eller om fjädrarna är kapade. Kanske kan vara det? Om jag inte rullar försiktigt över små lutande trotoarer slår bilen t.o.m i under så jag vet inte om det kan vara att dämpningen är dålig i den? Den är besiktad för ca 5 veckor sedan.

Hoppas någon kan hjälpa mig är min första bil och jag kan inte mycket och är väldigt orolig för att det ska bli dyra reparationer nu på en gång.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När det klonkar brukar det oftast vara ett stag/bussning som är dåligt.
Om klonkandet är ifrån bakvagnen är det i många fall slintblocket som är slut. Är det stag som går framåt bilen om man säger så.
Men kan ju som sagt vara något annat också. Hissa upp rucka lite på hjulet å se vad som händer.

Är dämpare/fjädrar slut brukar det resultera i att dom slår igenom,och då upplevs inget klonk utan mer än smäll.
Om den är besiktad som den är nu så känns det inte som upphängningen är slut iaf,det skulle dom anmärka på.
Okay tack så mycket för svaret. Är verkligen nervös nu för vad jag ska göra. Är det bättre att låta bilen stå tills man lagat det ? Kan det bli värre om jag fortsätter köra med bilen. Eftersom det inte hörs något när man åker på rak väg bara vid gupp och så.

Vad kan det tänkas kosta att laga om det nu är en buss eller stagning som har gått. Såg cirka 3 besiktningar tillbaka att den hade fått anmärkning på höger dämpare otillräcklig.

Tack igen för svaret Haas
ti
229
timur
520xd F10 -16
Ivan, jag skulle tippa på att det är stötdämparfästet som är slut. I så fall är det relativt enkelt att fixa.

#8 här Länk
I motornords webshop här: Länk

Fästen sitter längst upp på stötdämparen, för att byta så hissar du upp bilen och tar loss stötdämparen, den sitter i en bult nedtill och två muttrar upptill - dessa kommer du åt innifrån bagaget.

mvh Tim
ti
229
timur
520xd F10 -16
Hmm, missade att ljudet uppkommer även när du trycker ner bilen själv.
Då är det mindre troligt att det är dämparfästet.

Bara att hissa upp och lyssna :)
Har kollat lite och har tänkt att åka in till q8 eller så och hissa upp bilen. Vet inte om det börjat låta mer och mer nu men det låter verkligen när det guppar. Tror ni det är farligt att köra med bilen?
Ingen som vet om det kan vara farligt att fortsätta åka runt på den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.