AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.266

Kan det vara bensipumpen?

Bj
3
Björn 2800e3
2800 sedan -69
Har en 2800 sedan från -69. För ett tag sedan så började bilen storkna vid fullt gaspådrag. Den går riktikt bra om man gasar upp lånsamt. Den blir känsligare då motorn blir varm. Den stannar omedelbart då man trycker gasen i botten då den går på tomgång.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Låter som om förgasaren är boven.

Pajar bensinpumpen så är det av eller på. Börja felsök förgasaren är mitt tips. Blås rent munstyckena med tryckluft till att börja med.

Mats
BMW CS #5847
Mi
289
MickeM
2002-73
har du bytt nålventiler i förgasaren? Det ska göras var 1000:e mil ca. Gjorde det i min förgasare nyligen och det blev klar skillnad.

//Mvh Micke

Min sida
Länk
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Du har problem med accelerationsmunstycket/membranet, beroende på hur de är uppbyggda, d.v.s. stopp i munstycket elelr spricka i membranet.

Mvh Johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Accelerationspumpen på en E3 med förgasare består av en pump. Dvs det finns inget membran som kan gå sönder.

Det går lätt att se om det är detta fel.
Tag bort luftfiltret och varmkör motorn så att chokespjället är helt öppet.
Tittar man ner i förgasarens första steg ser man ett smalt rör som sticker in.
Röret syns tex på dessa bilder Länk

Varje gång man gasar skall det komma en stråle bensin ur röret. Gör det inte det så storknar motorn när man gasar.

Här får du 2 ytterligare länkar om dina förgasare
Länk
Länk

samt en länk till en verkstadshandbok som också har ett kapitel om förgasare
Länk

Per L
Bj
3
Björn 2800e3
2800 sedan -69
Har inte bytt nålventiler. Köpte bilen med totalt nyrenoverad motor. Och har för mig att dom bytte en massa delar till förgasaren. Den e körd ca 3-4000 kilometer efter renoveringen. Beställde tid till verkstad idag för att få förgasaren putsade. Bättre att låta någon som vet bättre skruva isär dem då man inte e värsta skruvar nisse själv.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har du satt någon övre gräns för hur mycket "putsandet" får kosta?
Om bilen har gått långt (säg 40.000 mil eller mer) så kan jobbet bli precis hur dyrt som helst. Och även under dessa mil om han som "putsar" inte är mycket van vid att jobba med dessa förgasare.

Min erfarenhet är att upp till runt dessa miltal kan en erfaren mekaniker (finns dom fortfarande att få tag på?) relativt enkelt få dessa förgasare att gå bra. Förutsatt att man vet vad man gör och ställer in dom exakt som BMW rekommenderar i sin original verkstadshandbok. Inga genvägar duger.

Över dessa mil så kan man hålla på och skruva hur mycket som helst utan att det blir bra.

När min 3.0S hade gått 45-50.000 mil fick jag plocka isär förgasarna varje dag och bilen gick inte ens bra under hela nästa dag.

Då satte jag i insprutning från en 528i som under 20-25.000 mil därefter fungerat i stort sett utan några problem alls.

Per L
Bj
3
Björn 2800e3
2800 sedan -69
Ingen gräns lagd för arbetet men han tippade att den kan ta en eftermiddag ungefär. Mekanikern är en polare till mig som har hållit må med motorer hela sitt liv. Han har kört rally och mekat o trimmat bilarna själv så han torde kunna sin sak. Hoppas jag.

Björn
Ma
109
Martin X
2002ti-70
2002tii-75
635CSi-86
320iT-05
Jag håller på att rengöra Zenith förgasarna på min 2800 då ena förgasarn var igensatt i accpumpen, gick in till den lokala BMW verkstan och tänkte se om det fanns nya packningar att beställa, det behövdes dock inte, det fanns hemma på hyllan, imponerande till en 40 år gammal bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.