AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.283

gul olje varnings lampa !?

Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
Nu undrar jag en sak till som beskymrar mig.
en gul olje lampa lyser på min e46 320 01.a,efter att jag startat och skall börja köra så lyser en gul oljelampa i ca 5-10 sekunder
ja har kollat oljan det är på rätt nivå frågat bmw så sägs det troligen givaren som känner oljenivå,men va ja tänker skulle den va knasig så borde väl den lampan va tänd under hela körningen eller va säger ni? har det hänt någon annan tacksam för hjälp! mvh
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Hej

Det är troligtvis givaren som är trasig som bmw säger, har samma problem i min 330 01. Det är ett ganska vanligt problem vad jag förstått, bara o byta den vid nästa oljeservice.

MVH
Rasmus
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
men 1200kr för en j*vla givare hur surt är det! och dessvärre om felet uppstår
Ni
966
Nip
320i-04
"ja har kollat oljan det är på rätt nivå"

Ja, nivån lär väl vara på rätt nivå när det börjar lysa gult. Den skall ju varna för att det är dags att fylla på och det gör den alltså innan det är panik och under min.

Jag skulle prova att fylla på en liter olja och se om det hjälper. Som du säger så borde felaktig givare lysa hela tiden.

Jag är inte så säkert att det är något fel alls. Fyll på en liter.

bm
46
bmw_singh
BMW 520D F11 2013
hej, Nip har rätt, fyll på lite olja och kolla olje nivån efter bilen har stått stilla några timmar.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
En kompis till mig har samma problem på hans E46a. Och på hans bil så är oljenivån på max så det e kanske givaren som är kass iaf.

// Daniel
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
så med andra ord ska jag byta oljan och fylla i på nytt !? hur många liter ryms det på en 320 2.2L
tack för alla svar hittils
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Det står hur många liter det går i i serviceboken men det brukar vara ca 6,5 (fyll på tills du har rätt nivå på stickan).

Jag tycker inte att du ska göra som Nip säger och slänga i en liter olja trots att den redan står på rätt nivå (mellan min och max) då det inte kommer hjälpa med nåt. Egentligen kan man ju leva med problemet om man inte stör sig för mycket och så länge varningslampan slocknar efter att du kört iväg.

MVH
Rasmus
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
jo för mig är det ingge stor deal för att jag vet att det inte är allvarligt,men grejen är den att jag ska sälja bilen och vet inte hur folk tolkar detta...
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Säg bara som det är då att givaren är trasig o att den byts vid nästa oljeservice, samt att det inte är nåt farligt. Tror inte du behöver oroa dig så mkt för det.

MVH
Rasmus
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
japp så får det bli...
tack för alla svar!
Ni
966
Nip
320i-04
Jag kollar på en bil jag är intresserad av.

Säljaren börjar svamla om en lampa som lyser

- och det är inge farligt serru, det byts en givare nästa service.

Om jag skulle ha något intresse kvar alls, så skulle priset åkas ner mycket mer än en service kostar.

Fyll på olja bara utan byte, och se vad resultate blir.

Kostnad 200 kr
Tidsåtgång: 30 sekunder

Sedan vet du betydligt mer än innan.
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
haha mkt mer än vad service kostar...
givaren kostar 12 hundra och arbetet kostar inget så försöka kan köparen göra! tack
Ni
966
Nip
320i-04
Jag kan ju bara redogöra för min egen reaktion i det fallet.

Frågorna hopar sig:

Varför lyser lampan?
Är det som säljaren säger?
Eftersom det inte är en bil i 10 000kr-klassen, varför har han inte åtgärdat det innan försäljningen om det nu kostar ynka 1200 kr som han säger?
Eller är för att bilen drar olja och pekar på något större fel?
Är det kanske motorrenovering om hörnet?

Om du fyller på olja tills maxstrecket, och det fortfarande lyser då är det sannolikt givaren.

Men om jag som köpare ser att du inte ens fyllt på olja, då börjar tankarna fara och allt känns olustigt.

Mycket psykologi också inblandat.

1500 mil efter en oljeservice på min, så började gul lampa lysa när jag stängde av bilen ibland. Inte varje gång, men ett par ggr av 10.

Jag fyllde på olja och sedan har jag inte sett lampan mer. Så min drar väl kanske över 1 liter då per 1500 mil gissar jag, om nu verkstaden fyllt på stadgad mängd vid servicen och inte fuskat.

Vad jag menar är att det kan vara så bagatellartat att den bara dragit olja såpass att det varnas en biten innan min-märket.
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
förstår va du menar nip!får se om jag säljer eller behåller bilen dyker det köpare så åtgärder jag det åt honom/henne :-)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Köp en begagnad om du vill snåla. Jag håller med Nip, jag hade varit misstänksam om en säljare inte orkar byta en givare för 1200kr inför försäljning.

______

Foto Länk
Da
14
Darkie2
bmw 320 ci 2001
åker och köper en imorrn..
inte värt o försöka övertala köparen.
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Vad jag fattade hade Darkie kollat oljan och den stod mellan min och max där den ska vara. Då ska inte oljelampan lysa för låg oljenivå utan anledning. Att fylla på olja till maxsträcket är väl inte att rekommendera eller?

Jag skulle nog ha bytt givaren själv före försäljning men har han inte råd eller vill lägga pengar på detta så är det ju så. Han kan ju alltid be köparen att ringa bmw om det skulle vara några tvivel som med största sannolikhet skulle säga samma sak.

MVH
Rasmus
m3
260
m3rso
Billös
Darkie2: Menar du oljetrycksgivaren eller? Jag bytte den på min e46 o det hjälpte inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.