AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.762

Frågor om köpråd för M3 E46 och dess driftsäkerhet

Funderar lite på att skaffa en ny bil till nästa sommar och lutar starkt mot en M3 E46, så nu har jag lite frågor.

Ungefär hur mycket bensin drar en M3 E46 vid stadskörning och/eller landsvägskörning?

Är smg2 lådan krånglig vid stadskörning?(har aldrig kört en bil med annat än vanlig manuellåda och automatlåda)

Är bilen dyr att äga? Tänker främst på underhåll, service, reservdelar och försäkring.

Läste i forumet på garaget.se (Länk det är ok att man har en länk till ett annat forum) att det varit en del problem med motorn och växellådan. Jag har dock läst på andra ställen att motorn och växellådan är väldigt bra och pålitliga så jag undrar om detta är ngt man bör tänka på?

Är det ngn skillnad mellan olika årsmodeller som man bör tänka på?

Är det ngt annat man bör extra noga med vid köp av en E46 M3?

tACK på förhand
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Oj Oj sök så hittar du spaltvis om M3:E46....Personligen tycker jag bilen är underbar som allroundbil, dock finns det lite saker som jag hakade upp mig på....

- De rostar litegrann, speciellt 01-02
- De skramlar en del från transmissionen(skönhetsfel)
- Dyra o serva

+Underbart ryt i motorn
+ganska snåla med tanke på effekten
+Dyra i inköp om man vill hitta en fin manuell tillverkad efter 03...

Ang motorproblemen så är de flesta som rullar idag säkert åtgärdade, ibland läser man ju såklart om nån som rasat men det kan ju även bero på föraren, även där är det ju säkrare o köpa en lite nyare eftersom de flesta f.bolagens maskingaranti inte gäller på 01-02

Och ang Smg-lådan så finns det 2 läger där....

Och det ligger alltid fler till salu med automaten på blocket:-)

Undrar varför:-)
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
För att svara på dina frågor som inte peddan fick in:

Ungefär hur mycket bensin drar en M3 E46 vid stadskörning och/eller landsvägskörning?
> från 0.8-0-9 landsväg, 1.2-1.3 blandad (mitt exemplar, sen kanske någon annan har andra erfarenheter)

Är smg2 lådan krånglig vid stadskörning?(har aldrig kört en bil med annat än vanlig manuellåda och automatlåda)
> Skulle säga att den kan vara lite krånglig i stadskörning. Dock inte om din stadskörning innefattar mycket köande, då är det sköna o slippa koppling.

Generellt:
Köp 03- framåt. Den har faceliften, det ser du bla. på bakljusen som skall vara av diodtyp. Finns en del eftermarknadstrams som folk sätter på för att den ska se faceliftad ut, så kontrollera noga att det verkligen är en riktig 03 eller nyare. Har sett att många säger att det är årsmod. 03 även fast den inte är av den nyare varianten. Svensksåld är iaf ett krav för mig. Även viktigt att skaffa så mycket historik om bilen som möjligt.

Vad gäller smg och inte så är det, precis som peddan skriver, två läger.

Vad gäller fler smg-utrustade bilar på blocket så är de flesta sålda med smg från början, därav fler smg-maskiner till salu. Detta enligt bmw sjävla, som jag kollade upp ditten o datten med innan jag köpte min. De berättade också att smg bilarna är mer eftertraktade.

Om möjligt, se till att provköra båda varianterna, man ska alltid bilda sig en egen uppfattning.

// Stefan

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Är det någon som vet fördelningen antalet tillverkade m3or med smg/manuell?
Jag tror iaf att dom manuella bilarna kommer att bli mer eftertraktade ju äldre bilarna blir.
Helt offtpoic men z4 m verkar inte alls hålla samma andrahandsvärde som m3an, man får en 06a för dryga 300?
"De berättade också att smg bilarna är mer eftertraktade."

Måste vara därför det finns så många till salu som aldrig blir sålda :)
da
140
danne_83
BMW 135 m-sport
kan ju vara så med ;) tycker att det verkade svårare att hitta en manuell när jag letade
Det är likadant nu, flest smg till salu.

Har ute köpesannonser, har fått en del seriösa svar och ska kolla på en M3 i veckan.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.