|
|
|
|---|---|
|
Har en 316i, -01 som gått 14800 mil. Expansionskärlet sprack! Jag stod på macken med bilen avstängd och tankade då jag hörde hur vatten strömmade ned på backen. Händer det ofta? Jag trodde första att det var en slang, men det var kärlet. Har nu bytt kärlet och locket. Verkar fungera fint. Bakgrund: Det började vara dags för byte av kylvätska och jag köpte glykol på Biltema (Long life G30), tömde den gamla och fyllde på med ny blandning (50/50). Luftade och allt verkade fungera fint. 2 veckor senare spricker alltså expansionskärlet! Bilen körs mycket normalt, har aldrig gått varm eller kokat. Har inte haft några andra problem med den. Inget läckage och inga missljud. ... Finns där något samband? När jag talade med BMW så trodde de att det kan ha varit locket som inte släppt ut tryck som det ska. Kan det ha någonting att göra med typen av glykol som jag köpte på Biltema? Kan det vara något annat som orsakade sprickan i kärlet? Behöver jag vara observant på någonting annat som kan ligga bakom sprickan? /Tomas | |
|
Kan vara glykolen.. Kan även bara en topp-packning som börjat gå.. Hände liknande på en polares golf. När vi rev ner toppen så va det packningen osm hade gått |
|
|
Plasten i BMW´s expansionskärl, kylargavlar och termostathus brukar börja bli spröd med åldern och att någon av dem spricker är mycket vanligt. Kanske blev det lite mer kylarvätska efter bytet varvid systemtrycket höjdes lite och det räckte för att spräcka kärlet. Värmen och trycket i systemet ökar något efter stopp (fläkt och cirkulation stannar). Locket skall öppna vid ca 1,7 bar, lite olika beroende på modell. Vanligast är väl att det börjar öppna vid lägre tryck när det blir gammalt, men det skadar ju inte att byta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.