AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.133

Bromsok som kärvar

No
24
NormySan
BMW 323ti Compact -98
Hej!

Efter att ha haft problem med vibrationer på höger sida i framvagnen och bromsar som inte tar så bra bestämde jag mig för att ge mig på att byta belägg/skivor och titta över oken samtidigt.

Allt har gått bra fram tills att jag skulle byta på höger sida fram, beläggen låg mer eller mindre emot skivan vilket måste ha varit det som skapade vibrationer, fick av oket med klossar efter lite jobb, började motionera oket, tryckte ut kolven en bit, tryckte tillbaks den igen utan några större problem, men sen när jag tryckte ut kolven igen satte den sig som sten, testade trycka ut kolven lite till vilket fungerade fint men den sitter fortfarande som sten när jag ska trycka tillbaks den, rör sig inte en millimeter.

Vad finns det för lösning på detta? Blir det att köpa nytt ok eller kan man plocka av oket och göra ytterliggare service på det?

Tack för svar!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt oket är mitt tips...dvs köp en "bättre begagnad" från skroten el. dylikt..

Men visst, kolven kan ju nu ha blivit tryckt ut "för långt" och du har då svårt med att få den att löpa fritt in igen pga att den tar i i "inloppet" s.a.s..KAN ju hjälpa med diverse försök/inpressning om du har lite flyt..

Mvh Janne.
Roffa1
Det bästa är att demontera oket samt byta o-ringen i loppet inkl ny damask. Glöm ej att smörja o-ringen med vitt bromsfett innan återmontering av kolv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.