|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Tänkte dela med mig av min erfarenhet, som dessutom inte blev så dyrt( drygt 500:-). Min 540iat har haft lite hyss för sig i växlingen, ryckt lite 3:an till 4:an ibland bland annat. Jag har nu lyckats få tag i ett BMW-orginal eprom, chip till styrdonet för automatlådan och lådan har blivit mjukare i växlingarna och snabbare på att lägga ur lockupen om det går lite tyngre. Relativt enkelt att byta, mitt största problem var att få tag i reservdelsnumret så jag kunde beställa på BMW. | |
|
Intressant! Ingen felkoder längre heller, eller? Länk Länk Jag antar att du (eller någon tidigare ägare?) bytt till den uppdaterade tryckventilen inne i lådan? Mvh |
|
|
Har inte kollat några felkoder ännu, har inte kört mer än ca 40 mil än med det nya chippet, men har inte märkt några konstigheter, dock brukar det knepiga med lockupen vid motorbroms endast komma när jag kört riktigt långt, typ mer än 10 mil i stöten med lockup ikopplad. Jag vet inte om någon bytt ventil i lådan, jag har iaf inte gjort det... Vilka effekter ger den ventilen mer exakt? |
|
|
Den uppgraderade ventilen gör så att tryckstötarna ska bli mycket mindre - framför allt så "räddas" det klena backhuset och plastkulorna slits inte lika mycket: Länk Satsa på en reparationssats: Länk Mvh |
|
|
Tydligen kan man se om man har den uppgraderade tryckreduceringskolven när man tagit ner tråget: "Man kan se utanpå ventilhuset om den har den uppdaterade kolven. Om den manuella kolven dit vajern är kopplad är i metall istället för svart plast så har ventilhuset också den nya tryckreduceringskolven från fabrik." Så ner med tråget och kolla innan du beställer nåt! Mvh |
|
| Hm.. vad är lockup? :O | |
|
Lockup är en fast förbindelse mellan motor och automat, konvertern är "inaktiverad" så att säga. På nyare automater så finns lockup på de flesta växlar utom 1:an, på äldre som min 5HP18 så finns den bara på 5:an/högsta växeln... Mvh |
|
| Har hört mig för på bmw verkstäder här uppe i norr (inte gott om de) och fått svaret att de aldrig hört talas om att byta kulor i lådan, endast olja och filter vilket verkar otroligt konstigt då det finns så många som har haft problem med just de här och bytt ut de... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.