AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.318

Svårstartad varm, dör vid krypkörning - kamaxelgivare eller vevaxelgivare? E39 -99

Va
18
Valleyman
E39 523i Touring -99
Mitt problem är följande: När motorn kallstartas så går den bra - både vid start och under gång, svarar bra på gaspådrag.

Men när den startas varm så måste startmotorn gå lite längre - inte mycket men 1-2 sekunder längre än vanligt. Varvräknaren svajar lite på tomgång. Sedan är körningen ett lotteri - vid gaspådrag svarar den inte alls med normal acceleration. Vid krypkörning dör motorn ibland - om man inte hjälper till och gasar till lite för att behålla varv.
Jag har sökt en del här och förstått att jag inte är ensam om problemet - men jag har inte kunnat hitta ett entydigt svar på vad det är som felar.

Är det kamaxlelgivare (båda?), vevaxelgivare eller luftmassemätare LMM som är trolig felkälla?
Finns det något beroende mellan kamaxel- och vevaxelgivare?
Upptäcker en diagnos alltid om någon av dessa givare är fel?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har för mig att diagnos visar exakt vilken av givararna som strejkar...?

Mvh
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Vevaxelgivaren är det nog inte för då ska motorn tvärdö hastigt. Du har alltså ingen chans att korrigera på gasen för boxen tappar tändningen totalt.

Vet ej vad kamaxelgivaren har för uppgift på din motor.
I m60'n så är det iaf så att kamgivaren berättar vilken cylinder som är i tändläge så boxen vet vart han ska spruta ner soppa.

Men jag tippar på LMM mellan tummen och pekfingret.

Men en Diagnos skall visa vad som är fel!
Gör en diagnos det sparar dig mest pengar.
Ang kamaxelgivaren så ledde det till att bilen var svårt startad, speciellt när den var varm. Den lät och gick dåligt, säkert inte på alla cylindrar.
Den var inte så dyr, tusenlappen hos bmw för en liten kabel odh hyfsat enkel att byta för någon med smala armar =)
Va
18
Valleyman
E39 523i Touring -99
Tackar, jag har beställt tid för diagnos. Återkommer när jag fått resultatet av den.
Visar diagnosen alltid om nån av givarna är fel?

Är det nån som haft exakt mina "symptom" och som kommit på en entydig lösning?
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag har samma symptom. Jag hade larm på både kam & vevgivaren. Jag bytte kamgivaren, men det blev marginellt bättre. Just nu har jag precis samma problem som du har, och då återstår min vevgivare att byta. har inte orkat än bara..

Dert ska finnas något beroende mellan dessa sensorer. Jag har fått föklarat att en dålig kamgivare kan göra att vevgivaren spökar. Därav bytte jag kamgivaren först. Men har alltså fortfarande PRECIS samma problem som du.

Sätter min hundring på vevgivaren i ditt fall också.

/J
Va
18
Valleyman
E39 523i Touring -99
Okey, nu har den varit på diagnos.
1:a avläsningen:
6A VANOS avgassida, fastnat eller går trögt
41 Kamaxelsignal insugningssida
08 Luftmassmätare, felaktig signal givarkrets
(För LMM hade jag hade jag kopplat ur kontakten några gånger - därav denna hoppas jag.)

Sedan "nollades" felkoder och bilen kördes ett tag innan ny avläsning utfördes.
2:a avläsningen
41 Kamaxelsignal insugningssida

Det ser ju solklart ut! Skall byta kamaxelgivaren, sen får vi se om det uppstår nåt "följdfel". Återkommer.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lmm ger felkod om det är avbrott i kretsen eller att du kopplat ur den.
En dåligt fungerande ger ingen felkod.
Du har löst problemet på helt rätt sätt. Insugningssidan är den vanligaste av nån anledning, nästan aldrig avgassidan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mi
97
Michael530
530iT -07
Hej!
Vill passa på att ställa en fråga som är relaterad till samma problem...

Min 530iT -01 började helt plötsligt gå väldigt illa, ville dö på tomgång samt totalt orkeslös på låga varv (oavsett motortemperatur).
Gjorde en felkodsläsning och fick: 41 kamaxelsignal insugssida.

Köpte en givare på Schmiedmann i Kungsbacka och monterade dit den häromdagen.
Efter bytet gick bilen litet bättre men långt ifrån som den gick innan, måste b.l.a. ligga länge på nyckeln innan den startar + ryckig och orkeslös.

Nollade felkoder och gjorde en ny diagnos idag.
Visade återigen bara: 41 kamaxelsignal insugssida.

Då är frågan: Fungerar inte den nya givaren eller kan det trots allt vara en annan givare som spökar?
Schmiedmann försäkrade att deras givare höll OE-kvalitet och skulle fungera.
Någon som har erfarenhet av deras givare?

Mvh Michael

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tja du alternativet kvarstår köp en på BMW och prova.
Schmeidemann brukar ha lika delar som BMW ? men vem vet.
Du är inte den första som fått problem med givare icke köpta på BMW.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mi
97
Michael530
530iT -07
Tack för ditt svar!
O.k. jag köper en original kamaxelgivare och provar.
Om felet kvarstår då får jag väl gå vidare med felsökandet och byta givaren för avgaskammen eller vevaxeln också...

Mvh Michael
Va
18
Valleyman
E39 523i Touring -99
Kamaxelgivare är bytt och bilen går återigen som den skall. Tack alla som deltagit i tråden.
Killen på verkstaden fick tipsen av en "fd. BMW-mek" att även byta den 2:a givaren(avgassidan). Så jag lät byta båda. Han liknade det med att byta lampor - när en går sönder är livslängden på den andra också på upphällningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.