|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Frasse: Nog vet vi vad vi sysslar med...försöker värdera bilar i enlighet med var och ens egna erfarenheter och kontakter mm ute i landet.. Det blir inte alltid "helt rätt" pga en massa svårigheter med just värdering på nätet utan att exakt veta hur bilen ser ut och är i skick, historik mm... Sedan har vi olika utgångspunkter när vi ger våra värderingar som synes...inte lätt att som intresserad få "veta" exakta(jaja) värdet då, eller att ha en uppfattning om prisnivå. Mvh Janne. |
|
|
Det är sant Janne.... Frasse |
|
| Frassemannen förlorade väl sitt värderingsförtroende i X6-tråden han... ;-) Men just i det här fallet är han nog ganska nära sanningen iallafall. Jag tror inte det går att få ut speciellt mycket mer än 20-25k för en 12-13 år gammal E39 med runt 30000 mil på mätaren om bilen är i normalskick. Sen finns det säkert bilar som sticker ut och är värda mer. | |
|
Jo...bilar i denna låga prisklass är ju inte sååå svårt att värdera "ungefärligt rätt", skiljer ju inga vansinniga belopp för den som vill veta ca-värde :)) Jag ville bara belysa att om man vill ha en E39 för max 20 papp så måste man nog vara medveten om att bilen ifråga oftast har lite grejor att fixa om man vill att den ska "se bra ut" och fungera ok(antar jag) utan att behöva byta ut en massa prylar nästan direkt osv. Jag tror med min erfarenhet att en E39 för max 20 tusen och 30000mil ca inte kommer att kosta det när man glad i hågen kommer hem och upptäcker att v-pumpen läcker en smula,temperaturen på kylvattnet är för låg(termostatbyte),drivremmen är "slut",stötdämparna har en något "svajig" funktion alt. läker,Ac kyler dåligt, handbromsen "tar dåligt", spricka i ett dimljus :), rost på ställen där man evtl missat sin koll och vill fixa + dåliga v-hjul eller sommardito..mm.mm. :) Men ok, du kan kanske få en långmilare för 19999kr och köra över vintern innan någonting akut inträffar som tarvar en öppning av plånboken...Men det tror ju inte jag! Men smartare? är väl kanske att verkligen göra en ordentlig koll på t.ex en M-test station för att om möjligt få kontrollerat allt som kan vara defekt eller på G att bli det.. 20000kr för en E39 är inte lätt att finna som är helt ok och ser bra ut och som håller ihop börsen ett bra tag(men det finns kanske om du letar eller har rätta kontakter, vilket vi nog ändå kan säga att flertalet inte har). Menar då också för att förtydliga att en "20000 kronors" E39 inte blir ett så smart köp som man kanske trott, utan pengarna lär nog rinna iväg uppåt 30-35 tusen spänn innan en köpare blir nöjd? med köpet, vilket innebär då att det inte är någon vits med ett dylikt köp. Jaja...nu vet ni väl iaf hur jag tänker ;) Fram med dessa eminenta 15-20000 kronors exemplar nu på direkten ;) Mvh Janne. |
|
|
En kompis till mig köpte en 523 -97 för 12k i våras , 23k mil skattad/besiktigad sommar/vinterdäck absolut inte mycket rost , minus för tygklädsel samt ingen färddator men i det stora hela en kanonbil för dom pengarna ! Och det är ju inte rimligt att begära M-test på bilar för 15-20k , eller finns det köpare som begär en felfri E39:a för 20k ?? |
|
|
Tja...nog finns det köpare som tror det, dvs att det finns felfria begagnade bilar :) Rimligt o rimligt?.... Beror ju på vad man anser det vara värt naturligtvis, men visst vill man få "överaskningar" så är det ju upp till var o en vad man anser om det. Köpa grisen i säcken får väl alla göra om de vill utan att checka upp saker o ting, dvs OM man nu ej kan kontrollera allt själv såklart. Mvh Janne. |
|
|
turbofritte igen: Ja..en E39:a som är ok för 12000kr är ju ett klipp, helt klart.. Mvh Janne. |
|
|
Att köpa begbil är väl alltid lite av ett lotteri så man får kola noga...eller be om hjälp typ M-test....men jag hade då aldrig M-testat en bil under 20-30000.. Kan man lite om bilar så brukar det gå vägen...skick och lite undersök så blir det ofta bra....eller inte...*asg* Frasse |
|
|
Denhär säljaren är en bit ifrån prisintervallen som diskuteras här Länk |
|
| 12000:- kan inte på något sätt räknas som något normalpris för en e39 som låter som en ok bil. Det måste finnas någon mer historia bakom ett sånt pris. | |
|
Håller med Janne T i allt han skriver. En fin E39 som har skötts om och servats/reparerats regelbundet kostar pengar. Att köpa en E39 för 15-20.000 och sen hoppas på felfritt ägande är en fantasi. :) Å andra sidan har vi alla olika referenser på vad som är felfritt ägande. Vissa kan köra fallfärdiga bilar med hundra olika fel och tycka att bilen går kanon och felfritt. Det är därför varannan pre-facelift E39 ser ut som skit, de har ofta hamnat i händerna på folk som är ute efter den sista gnutta exklusivitet E39 kan erbjuda och fullständigt nonchalerar de där plingen som varnar för låg kylvätskenivå, trasiga lampor osv... En E39 kostar pengar att hålla i skick om man vill ha en perfekt bil. Jag har exempelvis lagt 30000 kr i slitdelar på ett år på min tokfina E39 och förmodligen också överservat den men nu vet jag i alla fall att jag har en bil för många år framåt om jag skulle vilja. Kommer heller inte göra mig av med den eftersom jag knappast får igen pengarna och så tror jag att många med fina exemplar resonerar. Varför tittar man ens på en E39 om taket ligger på 20000kr? Är en sådan person beredd att lägga 20.000 till på reparationer inom en snar framtid? Hade jag varit i den sitsen så hade jag nog övervägt en Golf eller liknande... Bara några funderingar så här innan läggdags... ;) |
|
|
30 000 i slitdelar på ett år???? Ja, det var ju inte billigt...*host*.. Frasse |
|
|
Zed82: Tråden handlar om 12-13 år gamla bilar med runt 30000 mil på mätaren. Tror du verkligen att den som köper en sån bil förväntar sig ett helt felfritt ägande? |
|
|
Bytte in min 523 97:a mot 530:n i december. fick 20.000 som inbytespris. Var mekanisk i bra skick. Fullservad. Dock lite krypande rost, sliten förarstol, lackskada på främre stötfångare. Hade gått ca. 24.000 mil. |
|
|
Frassemannen: Stämmer bra det, då är arbetskostnad inkluderad. Säg att 15.000 av den summan har varit helt nödvändigt och andra hälften har varit rent förebyggande. Jag hade förmodligen lagt det dubbla om jag hade behövt. :) Bara ett komplett byte av kylsystem uppgår mot 10-12.000 kronor på en E39. GE: Ibland låter det faktiskt så. |
|
|
Zed82 skriver mycket bra. Att köpa en E39 för 20.000 kr och sedan hoppas på "felfritt" ägande är rena rama pajaseriet. Köp som sagt inte bilen om budgeten är 20.000 kr. Därefter kommer det heta: Jag köpte en BMW en gång men den krånglade bara och delarna var så dyra. Suck... BMW CS #1812 |
|
|
Jag tror det är ytterst få personer som köper en gammal bil med många mil som verkligen förväntar sig att bilen bara ska gå och gå och gå. Oavsett märke på bilen... Dom flesta lagar nog sin bil när den går sönder utan att gråta ut på ett forum dessutom. Sen så är det väl så att majoriteten av dom som köper en sån bil ska ha den som bruksbil och struntar fullständigt i om inte varje finess funkar till hundra procent. Entusiasten, som t.ex Zed82 verkar vara, väljer givetvis en annan bil än dom som diskuteras här att putsa och sköta om. Att hålla igång en bruksig E39 behöver inte kosta speciellt många kronor om året. |
|
|
Ja...till syvende o sist skulle jag vilja se E39:or för max 20000 kr som är värda att handla, torde vara i princip mer eller mindre rep. objekt anser jag.. Ok,ok...verkar vara några som lyckas handla en ok E39 för under det till och med, men det finns inga massor ute för dessa pengar som är "ok", anser jag. Märk väl>>>Tråskaparen skriver att bilen ska vara "ok", iofs så är det en definitionsfråga som alltid..men ja... Lycka till säger jag! Men som jag sagt tidigare så kan man gärna försöka handla en E39 för 19999kr och sedan se efter "hur smart det var" efter någon månad. Men pengen är liten vilket lockar en hel del, men man ska inte bli förvånad om rep.kontot efter några få månader överstiger vad bilen kostade i inköp, men det kanske många struntar i...huvudsaken är kanske att bilen går att köra när man skrivit under och slängt fram tusenlapparna. Usch...tja, vad en "bruksig" E39 är för en bil det är ju också en def. fråga, men det låter som ett rostande lik med ytterst tveksam historik/ägarförhållanden och rejäla reparationer i antågande inom kort(om inte direkt). Mvh Janne. |
|
| Jag har inte fastnat på priset så, för är det så att det är lik då köper man inte då tar man fram liten peng till. | |
|
En annan sak som många glömmer är försäkringen. Det kan lätt kosta 8 lappar i halvsäkring, det är nästan hälften om man köper en bil för 20k. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.