|
|
|
|---|---|
|
hej skulle åka en sväng i morse och när motorn va varm så höjde ja tempen på kliman till högsta men det är fortfarande kallluft som kommer vad är troligt att det är fel på | |
|
Verkar som värmeventilerna fastnat i stängt läge, alternativt fel i klimapanelen. Om du lossar kontakterna till värmeventilerna så skall du få full värme, de är fullt öppna när de är strömlösa. Då märker du om det är fastnade ventiler eller styrpanelen som är orsaken. FP |
|
|
Vet inte men från min synvinkel som är van vid andra klimatanäggningar (ex saab ACC) så måste jag ju fråga om du satt luftblandarna på mittersta utsläppet på lämpligt läge. Finns ju allt ifrån rött till blått på en skala (åtminstone på min bil, -97). Kan ju bara säga att jag blev litet förvånad att man ska behöva pilla med sånt själv med en sk "automatisk" klimatanläggning på bmw. Men jag vänjer mig och förstår samtidigt att det kan vara en källa till viss förvirring. Kanske du redan har full koll på värme/kyl-spjällets funktion i så fall är mitt inlägg utan betydelse. |
|
|
Folke: det är tvärt om.. om ventilen blir strömlös eller går sönder kommer det full värme. sitter magnetventiler i den som stänger vid spänning.... min gissning är att pinnen som sitter på elmotorn som stänger spjället har lossnat.. gjorde den på min.... |
|
|
om det är värmeventilerna som spökar har jag över om du vill köpa lite billigt..mvh Lelle |
|
|
Undie: Som jag skriver: Öppen när den är strömlös = värme. Däremot om de går sönder på så vis att de beckar fast så kan de vara stängda hela tiden så trasig ventil behöver inte innebära full värme. FP |
|
|
Länk ?? MVH Sakke |
|
|
Kolla så du inte har kalkavlagringar i utgående anslutning från motorn. Kalket stoppar upp och när du minst anar det så blir det helstopp och värmen uteblir. Om jag förstått saken rätt så är denna passage den första i hela värme systemet som inte har nämnvärt tryck utan vatten "flödar" bara förbi. Detta resulterar i att ev avlagringar mm fastnar där. Ta bort slangen till del nr 3 på följande diagram. Länk Kommer det inge vatten så har du hittat problemet. Du behöver inte ha motorn igång. Jag fick skruva bort delen för att komma åt in i toppen. På min var det tvärstopp och jag fick skrapa en stund innan jag kom igenom och det började sippra vatten. Kommer det vatten ja då kan du börja snegla på värmeventilerna. Lyfta av slangarna en i taget och kolla om det kommer vatten när du har tändningen på. Be en polare slå av tändningen när du håller slangen lös, då öppnar ventilen helt och du blir i bästa fall blöt. En magnet ventil är enkel på det viset att den släpper när strömmen uteblir och eftersom du troligen har två st så är risken inte så stor att båda har fastnat i stängt läge samtidigt. dvs du borde ha varmt på något ställe i bilen. Se till att du har glykol sen kan du börja släppa på slangar lite här och där. När tändningen är på och värmereglaget står på max så ska du ha ett "flöde" i systemet. Har du inte det så är det stopp någonstans. Precis brukar räcka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.