AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.587

Volvo S80 vs 520D för/nackdelar

Transocean
Är sugen på en 06 520D manuell med 163 hästarsmotorn, tyckte den var precis lagom. Har också tittat på en 07 S80 2.4D även den med 163 hästar och manuell. Tycker Volvon ser snyggare ut, känns större med bättre bagageplats?, snyggare inredning. Den saknade dock i princip all utrustning, svart läder hade den trots allt vilket BMW:n inte har.

Hann aldrig att provköra Volvon, är den bara skit köregenskapsmässigt gentemot BMW:n, hur upplevs styrkan i motorn ni som kört med sådana? Volvo har alltid tillverkad törstiga bilar, gäller det även de nya dieslarna?

Är jag helt ute å cyklar när jag ens tör att ställa dessa två emot varandra?

Volvon ifråga är ett år yngre med 1000 mil kortare körsträcka. Volvon kostar 339 000 norska, BMW:n 319 000. Lutar åt BMW:n men Volvon känns modernare samt har Volvos säkerhet. Vilken skulle ni tagit?
Volvon själv. Har ägt V70 03:a med 140hk, den var inte speciellt törstig i förhållande till likvärdiga bilar. Från 00 hände det mycket vad gäller förbrukningen på volvos femmor. Mao, dags att omvärdera "Volvo har alltid tillverkad törstiga bilar".

Volvo V70 2.0F, 1.2 liter/milen landsväg. Ganska törstigt... :p

Åtminstone V70 går fint med 2.4D motorn så det antar jag att S80 gör också. Är det en BMW med standardutseende så tycker jag nog att Volvon är minst lika snygg om inte snyggare. Vet inte riktigt vilken av dem jag skulle ta. Du får provköra båda rejält och få in känslan för dom.

Att ställa dom två bilarna mot varandra är väl helt ok tycker jag. Det är ju precis samma typ av bil.
På semestern hade jag en 2010 års V70 2,4 D automat och snittet på den (inkl. mkt landsväg) låg mellan 0,70-0,75 l/milen. Det tycker jag är direkt dåligt för en ny dieselbil, min -04 bensinare 525 låg på 0,85 motsvarande körning.

// Jim Profit
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
BMW:n är snålare och roligare att köra. Volvon är vel lite komfortablare och har bättre stolar.
Det beror nog mycket på personlig smak. hade själv tagit BMW:n.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
En polare valde mellan dessa två som tjänstebil.
520d touring och S80N 2,4D. Han valde BMW:n.
Men det berodde på att han fick in en touring i budgeten.
(småbarn)
S80:n var en sedanbil, V70II hade inte nått marknaden vid det tillfället.
Det enda Volvo kunde erbjuda var gamla V70N 2,4D.
Men efter en provkörning av nya S80:n så ville han självklart ha den eller nya V70II. Men eftersom Volvo inte kunde leverera V70II så blev det BMW:n.

Jag fick äran att slå följe vid dessa provkörningar.
Det enda som jag upplevde bättre på BMW:n var styrningen.
(Lite kvickare) Inte för att styrningen i S80N är dålig, men BMW:n upplevdes lite mer direkt, dock nervösare i högre farter än Volvon.

S80:n upplevdes tystare och modernare.
Utseendet är upp till var och en att avgöra, men jag lägger min röst på Volvon även där. S80 har blivit en bil man vill ha till skillnad från den tidigare gubbmodellen med svullokaross och lösnäsa till grill.

Men det kommer snart en ny 5-serie och då blir det förmodligen andra bullar..
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Volvos gamla 2.4d 163 hk är definitivt inte känd för att vara snål, en realistisk snittförbrukning är ca 0.85 vilket iaf är 2 decilter mer än 520d.
Personligen har jag svårt att se några fördelar med S80 II 2.4d jämfört med 520d utom möjligen säkerhetsbetyget?

BMW CS #5139
Is
468
Ismo
735iA -87
Volvo sluta tillverka bilar innan 2000talet, typ S/V90 var det sista.
Transocean
Tackar för intressanta synspunkter! Skall prova Volvon nästa vecka. Men om den drar 0,7-0,85 per mil så är det ju direkt dåligt. Vet ni om Volvomotorn har en kamkedja eller blir det rem och vattenpumpsbyten och hur ofta i så fall?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är kamrem, och den skall bytas med 18000-mils intervall. Varför skulle du behöva byta vattenpump?

Om Volvon drar 0,7 (vilket den gör med manuell låda) so what? BWN drar inte mycket mindre.. På pappret ja, men inte i verkligheten.

Jag tycker du ska välja den bilen som passar dig bäst, sen om den drar 0,7 eller 0,6 vad spelar det för roll när man summerar allt? Det är en droppe i havet liksom :)

Mvh/ Niclas
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Heden: På många motorer drivs vattenpumpen av kamremen, vilket den även verkar göra på Volvos 2,4D. Eftersom pumpen är en liten kostnad i sammanhanget byts den oftast i samband med rembyte. Allt för att slippa plocka ned remmen med tillhörande spännare och remhjul igen när pumpen väl går sönder.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.