AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.088

Trängselskatt vilket rån!

Sida 1 av 2
Hallå alla glada........ Jag åkte in och ut genom centrala sthlm för ett tag sen och de skulle kosta mig sammanlagt 50 kr i trängselskatt.

Jag hade tydligen glömt att betala räkningen och i dagarna fick jag ett brev från transportstyrelsen, innehållande min räkning plus 500(!) kr i påminelseavgift, vilket j-vla rån ville bara varna er andra stockholmare....

Läste en artikel i dagarna att Göteborg troligtvis kommer införa trängselskatt, så göteborgare tyvärr kommer det här bli vardag även för er :(

"BMW när du älskar att betala"
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Trängselskatt är ett skit för oss som bor utanför.

Men att du glömde betala en räkning får du själv stå för.

Men som en del säger till mig. Du åker ju Bmw, du har nog råd (detta med en 13 år gammal Bmw).
Visst jag missade räkningen kan hända den bäste, men 500 spänn i påminnelseavgift är lite väl saftigt.

Det är lagen (Lag (2004:629) om trängselskatt ) som gäller så bara att betala och ta lärdom....

"14 § Om trängselskatt inte betalas inom den tid som anges i
12 §, 15 § andra stycket eller 15 a § andra stycket, ska en
särskild avgift (tilläggsavgift) påföras den skattskyldige med
500 kronor. Tilläggsavgift får påföras en skattskyldig högst en
gång per bil och kalendermånad."
Den dagen de inför trängselskatt i jönköping är den dagen jag blir kriminell.
När jag jobbade i stan och tog bilen in till stan så märkte jag en klar skillnad, betalade gärna 20 spänn, det gjorde skillnad på restiden.

Men modellen avseende påminnelseavgift borde vara olagligt i ett eu land målet skall inte vara att driva folk till höga skulder.
Om inkassobolaget tar 150 kr så borde vägverket kunna ta 50kr
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
De kommer att ändra påminnelseavgiften till runt 70kr första påminnelsen och 500kr för andra.

F ö tycker jag att det numer är helt ok med trängselavgift, det har gjort min resa till jobbet bekvämare och snabbare. Speciellt om man åker några minuter innan det slår om från 20kr till 15 kr.

Det som stör mig är möjligen sättet den tillkom i Göran Perssons iver att få vara statsminister än en mandatperiod till och lovade MP detta trots att (S)-råden i Sthlm tidigare sagt nej och blev helt överkörda. Sen kanske vi utanför tullarna också skulle ha fått vara med i debatten.
Dessutom intressant att vänsterblocket införde nåt som ännu mer gör bilåkning nåt för de som har råd och kollektivtrafik för de som inte har råd.
Märkligt att ett månadskort på SL skall kosta 690 kr det har höjts varje år.
Is
468
Ismo
735iA -87
Av med regskyltarna, svårare är det inte, jag var tvungen att åka till Stockholm för första gången i mitt liv och jag vet inte hur man betalar avgiften så jag tog av skyltarna och åkte under kamerorna, väl framme tejpa jag fast skyltarna, av igen på vägen hem.
Ingen räkning än, inga snutar stoppa mig.
Ismo tyvärr så fungerar det inte för dem som åker varje dag.
Men jag tror att det går att åka rätt länge på det sättet jag åkte 3 månader med regplåten liggandes på hatthyllan innan jag åkte dit, var dock stoppad innan för kontroll av den temporära regplåten.

Skall man åka så är det nog bara att betala, eller strunta i att ta bilen.
ISMO du är en superstar, helt rätt men ganska jobbigt att plocka av och på hela tiden. Vad skulle farbror blå göra?? Böter?

Oj, inga moraltanter har hittat hit ännu.
Det är väl inte stockholmare som orkar argumentera för att någon åkte gratis en gång, det finns väl värre problem än så.
ISMO ifall kameran skulle fota dig kommer en faktura vid månadens slut tror jag....Det va bättre förr när man kunde gå in på pressbyrån och betala avgiften

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Och nu ska dom införa skiten i Göteborg också. Till och med E6:an genom stan ska bli avgiftsbelagd men normännen slipper väl betala.

Förmodligen kommer jag inte ens att kunna åka från Kungsbacka till jobbet i Mölndal utan att betala.

Det handlar om 300 spänn i månaden och inte går jag och skaffar en etanolbil eller Prius för att spara in de pengarna. Jag får se det som en BMW-skatt.
Men slipper du inte köer pga mindre trafik?
Visst det kanske har blivit lite mindre trafik, men det är ALLTID mycke bilar i storstäder det är bara så.....

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag avskyr idén med trängselskatt eftersom den är en skatt på rörlighet men ärligt talat, det finns dyrare saker i trafiken. Bara en sådan sak som att det kostar 20kr i TIMMEN att ha bilen stillastående i Sthlm är ju egentligen en värre kostnad.

--------------------------------
//Lövet
Problemet är att det finns inte plats för alla bilar, om dom byggde garage under alla nya hus så skulle vi itne ha det problemet.

Men det rivs och byggs för lite hus.
Is
468
Ismo
735iA -87
andreas.a jo den chansen finns alltid, men mitt körkortfoto är inte så lik mig fast den är 3år gammal... hade lite problem med vikten när det togs och vägde 160kg, ansiktet är väldigt rund på bilden mot vad det är idag.
Ok va bra ISMO det blir svårt för dom att bevisa, dock så spelar det ingen roll vem som kör bilen dvs ägaren av bilen får räkningen hemskickad oberoende av vem som kör bilen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.