AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.300

320d blir miljöbil

Sida 1 av 2
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Enligt automotorsport kommer BMW att lanser en uppgraderad 320d-motor som skall ge 163hk och 360Nm (320d Efficient dynamics, 320d ED). Den officiella förbrukningen är satt till 0,41l/mil vilket ger ett koldioxidutsläpp om 109g CO2/km.

0-100 km/h skall gå på 8.2 sekunder och 80-120 km/h på 9.6 sekunder.

Detta innebär att man lyckats få en medelklassare med bra prestanda och låg förbrukning. Enligt automotorsport kommer bilen till BMW-handlarnai januari 2010.

Siffrorna gäller för sedan modellen,intressant att se hur siffrorna för 320d ED Touring kommer att bli!

Tycker det är starkt jobbat av BMW om man lyckas uppnå dessa siffror i en 3-serie!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Håller med. Mycket bra och klart spännande att se vad touringen landar på när den lanseras.

Frågan är vem som nu kommer vilja köpa en 316d som väl kommer i höst...
BMW visar än en gång att de är bäst på att göra snåla, men roliga bilar. Allt ser bra ut förutom lågfriktionsdäcken, som enligt vissa tester ger sämre grepp.

316d kommer kanske inte att bli någon storsäljare, men handlarna kommer säkert att ha bra erbjudande på den så att den hamnar långt under 320d ED i pris.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Ja gud så nöjd morsan blev som precis beställt en 316d 2010. :/
Nikeman: Måste väl ändå vara rätt stor skillnad i pris mellan 316d och denna? Dock kanske svårt att sia i vad 320dn kommer kosta.
Jag ställde en fråga i andra tråden om den här bilen.
Jag förstår allt i Teknikens världs artikel men inte en liten grej:

Vad är det för balanshjul dom snackar om här? Var sitter det?
Länk
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
NiKeMaN: Lite oflyt kan man säga, men 316d är säkert en trevlig bil! Fast kanske lite för lite kraft i en så pass stor bil som 3-serien? Känns som att 163Hk är mer vettigt.
Hur går det förresten med din bil då, visst hade du 325d coupén till försäljning?
Funderar du på att köpa en ny 3-serie eller?

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
ricopet: Jo fast 316d duger alldeles ypperligt att köra med. Hon hade en 115hk Golf TDI förut ochh 316d'n är ungefär samma fart i fast miljöbil och rätt så vettigt pris att köpa så det blir nog kanon ändå. Lite surt att man missar en 320d miljöbil med en enda vecka på beställningen bara.....

NJa det blir en "åretruntbil" för mig istället för E92an... Är för rädd om den för att använda den vintertid så därför säljer jag den och köper något annat. Blir något "slit o släng" sålänge så får det bli nya X3an till nästa år om det går som det ska!

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
NikeMan:

Om det bara skiljer 1 v borde en Bmw ÅF kunna ändra på bilen anser jag i alla fall.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Niklas/Nikeman:

Ring tidigt på måndag morgon och säg helt enkelt att ni inte kunde förutse att en 320d skulle lanseras som miljöbil, om det är en vecka sedan bara så borde inte bilen vara i produktion redan.

Ni/Din mamma har inte fått något fast datum än? Ring på dan imorrn om ni har fått säljarens privata mobilnummer...

Mvh
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Nu vet ju som sagt varken jag eller min mor vad 320dMiljöbil kommer att kosta...

Däremot så har ju "ändringstiden" gått ut för när man kan lägga till o ta bort utrustning så det blir nog svårt.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Hefe, "Vad är det för balanshjul dom snackar om här? Var sitter det?"

Det verkar handla om en vartaltalsberoende dämpare/pendel som är inbyggd i dubbelmassa svänghjulet Länk Länk

mvh/ Anders
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Niklas:

Ajdå, det lät inge vidare...
Niklas > 320d ED blir nog inget bättre totalekonomiskt alterrnativ än 316d (som ju också är en nedtrimmad 320d). Skillnad i bränsleförbrukningen IRL är ytterst marginell, men priset lär diffa minst 50-60KSEK. Det blir ett antal varv runt kloket. Ganska många faktiskt...
JD
1
JDK
BMW 520 (08)
Jag funderar på att beställa en 320d, borde man vänta med bestänningen i och med att den nya bmw 320d EfficientDynamics kommer ut i januari månad?

Vilka stora fördelar har den nya miljöbilen 320d EfficientDynamics istället för den man kan köpa nu?

Skulle man beställa en 320d 09 så kan man då både dynamik och comfortpaketen för 25k istället för 45k.
Vet inte riktigt om man får denhär rabatten då man beställer den nya bmw 320d EfficientDynamics.

Kan man beställa 320d EfficientDynamics redan nästa vecka?

nikeman beställde din mamma 316d EfficientDynamics?

Vad är er tips. Vet inte riktigt hur man borde göra vid en sån situation

Vore tacksam för svar,

Mvh/ Johannes
Hur går det här då, några nyheter om modellen? Den verkar inte vara redo för svenska BMWs konfigurator än men jag är ändå nyfiken på om det sipprat ut något om grundpriset. Undrar även om de överhuvud taget kommer att erbjuda den med automatlåda med tanke på att co2-värdet lär dra iväg över 120g/km då.

Länk

Mer info än länken ovan ger har jag inte kunnat hitta. Mars 2010 verkar det i alla fall vara som gäller.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
grundpriset ska enligt de källor jag läst vara oförändrat mot 177hk-versionen, dvs 307k i dagens läge för en 320d sedan.
Det var inga dumma nyheter, med en budget på säg 350-375 får man därmed in det viktigaste. Hoppas bara att de inte fimpar automatlådan med hänvisning till dess påverkan på co2-värdet.
Hej,

Har någon kill på miljöbilar och fordonsskatt? F.r.o.m. 1 januari i år trädde ny lagstiftning i kraft vet jag men vad innebär det för BMW 320d? Dieselskatten lär man väl ändå inte slippa undan under bilens fem första levnadsår, eller?

/ Hugo
Miljöbilarna kommer bli helt skattebefriade i 5 år. Det betyder att du inte betalar någon skatt bortsett från den här vägtrafikregisteravgiften på 65kr som Transportstyrelsen tvingat på oss.
Goda nyheter med andra ord Chris87. 5 år skattefritt och 3 års fri service av BMW. Jag har länge kikat på en BMW 325, prisskillnaden är inte stor i jämförelse men väger man in skatten så blir det en klar fördel för BMW 320d i kommande utgåva.

/ Hugo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.