AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.954

fixa trasig värmeslinga i bakruta

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
På e46-touringen är en tråd av värmslingorna i bakrutan av och jag har hört talas om att man kunde reparera med något form av ledande matrial "på tub" och denna gamla tråden stärker min tro.
Länk
Men varken mekonomen, meca eller biltema vill kännas vid att de säljer det nu. Biltema har sålt tidigare men inte längre.

Några tips på lösningar?

Kan man försöka göra en sträng av ledande "plastisk metal" eller?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det finns ledande silverlack på kjell&kompany, kostar 49:- och har artikelnummer 89-313.

mvh stefan
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
prova denna. Länk
Volvoverkstäder har haft repsats på tub tidigare, förmodligen fortfarande.
Ledande silverlack för rep av kretskort är i princip samma sak, kolla hos Elfa, Farnell och liknande.

FP
Tack för tipset om silverlacken! Det blir ett besök till Kjell & Co i morgon.

Men visst är det en dålig konstruktion med elslingorna på E46:an som ligger emot gummilisten för den öppningsbara rutan? På min bil har flera slingor bränts av precis vid gummilisten och det finns motsvarande brännmärken på gummilisten. Har någon hittat någon värmetålig tejp att lägga på värmeslingorna där gumilisten tar i rutan? Det skulle kunna funka som isolering och skydda slingorna.

PS.
När jag höll på och felsökte elbakrutan lossade jag spoilern/plastbiten längst upp på bakluckan. BMW har inte precis slösat på färg på plåten under.... Ett tunt tunt lager svart färg med ytrost i punktsvetsarna och bubblande färg på många ställen. Lite slippapper, rostskyddsfärg och sedan lite svart färg och det blev bättre än nytt. Bara ett tips. DS.
Kaptontejp är värmetålig. Används inom elektronik mm, finns hos Elfa, Bejoken, Farnell m.fl.
Fast jag tror inte värmetrådarna blir så himla varma så länge man inte gnider och sliter på dom så att arean minskar, då kan det möjligen blir en punktuppvärmning av tråden där just innan den går av.
Det blir annars aldrig mer än ljummet så länge tråden har kontakt med glasrutan osv Om du inte köper Kaptontejp så tror jag du kan använda vanlig tejp, eltejp eller liknande som mekaniskt skydd.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.