|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. En vän har nyligen köpt en 525D -04 Och han bad mig skriva några rader här om någon har några ideér. Bilen funkar helt normalt, inga motorlampor osv. Men ibland när han kör bilen känns det bara som att han har halva effekten, inget riktigt ryt varken på halvgas eller kickdown. Det räcker att han kör in till kanten, stänger av motorn och väntar några sekunder, drar igång den igen och då går den som den ska göra. Har själv åkt bilen och känt skillnaden. Det enda jag kan tänka mig är fel på lmm, men då brukar det vara värre sympton. Är själv inte insatt i en modern dieslare, kör bara Penta MD11 själv. Men någon vänlig själ kanske har någon ide, eller är det in till BMW som behövs? BMW Alpina B7 Turbo -84 | |
| Hej jag hjälpte en som hade stora problem med en 525-95 vi hällde i ca2dl tvåtaktsolja av bra kvalitet i full tank, efter tio minuter gick bilen som den skulle. Det kan även vara matarpumpen som börjar ge sig. | |
|
När bilen sortar ur partikelfiltret kan den kännas slö. Hur ofta upplever han detta? |
|
|
Det är troligtvis inte det, då bilen gör det ca var tredje gång, redan från start hela vägen tills han stoppar och startar motorn igen, då är problemet borta. Bilen går helt normalt, inga missljud eller rök osv, känns bara slö. BMW Alpina B7 Turbo -84 |
|
| Har samma problem med min 525d-06a + att den är törstig, ligger på 0,85-0,90 blandat | |
|
hej har en bmw 530d -06 upplever samma som "m3-jimmy" lite slöare +att min även blivit mer törstig. luftfiltret har inte blivit bytt sedan bilen var ny nu har jag kört 9000 mil kan det vara orsaken? när ska luftfilter bytas? mvh daniel |
|
|
Han kör sin på ca 0.7 l/m Han får väl köra in till BMW o kika upp det, trodde att det kanske bara var ett lätt fel. Men tanke på symptomen måste det vara en givare eller dyl, annars hade det inte hjälpt att starta om bilen. 9000mil låter väldigt mycket utan att ha bytt luftfiler, det kostar knappt några pengar och är lätt att byta. BMW Alpina B7 Turbo -84 |
|
|
Du säger att felet uppstår redan från start, innebär det direkt bilen startas eller kör han en liten bit innan det uppstår? Det skulle kunna vara VNT som kärvar i turbon och ger fel laddtryck varvid bilen går in i någon sorts felläge. När bilen startas om så återgår den i normalläge. Hur långt har bilen gått? |
|
|
Jag har precis haft samma symptom på min 535d, men det är fixat nu. Det började med att bilen efter kraftig acceleration plötsligt blev kraftlös, men efter att ha stannat, tagit ur nyckeln och sedan startat gick det bra igen. Efter en tid (några månader) började detta hända nästan varje gång jag körde bilen (även när jag inte accelererade kraftigt), för att tillslut göra bilen så kraftlös att jag knappt kom uppför backarna på motorvägen...Bilen blev även väldigt törstig, snittade över litern innan jag lämnade in den på verkstan. Problemet i mitt fall var (nu märker ni snart att jag inte är motorkunnig...:-)) 1. att något som mecken kallade "turboslangen" (en slang på knappt en meter med en diameter på ca 100 mm) hade spruckit. 2. två-tre andra slangar hade spruckit (följdverkan) 3. Partikelfiltret hade beckat igen. (även det följdverkan) Nota: ca 25.000 SEK (partikelfiltret kostade bara det 16.400 sek + montering). Mitt tips blir därför åk direkt till verkstan och kolla upp det så att du slipper byta partikelfilter... |
|
|
Min 530d -03 kändes slö när ja köpte den... (övriga skicket fick mig på knä..). Pluggade då in carsoft och hittade fel på "air intake temperature" den stod på -41grader när jag körde livedata. Det hjälpte att skruva ur lmm och spraya rent!! Nu har den rullat 500mil utan slöhets problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.