AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
64.572

Ännu en 6cyl V12:a

Sida 3 av 4
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Det går inte alls för tillfället, brist på tid och garage just nu. Det blir ett projekt för vintern då jag i vilket fall som helst ställer av den nu. Tror dock fortfarande på EGS boxen. Ingen som vill testa min eller vet någon som har att sälja?
Alla tips på lösning uppskattas dock.

MVH

DuNegro
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Det går inte alls för tillfället, brist på tid och garage just nu. Det blir ett projekt för vintern då jag i vilket fall som helst ställer av den nu. Tror dock fortfarande på EGS boxen. Ingen som vill testa min eller vet någon som har att sälja?
Alla tips på lösning uppskattas dock.

MVH

DuNegro
He
347
Hellboy
440i GC -18
Kanske redan någon som skrivit detta, men kolla säkringarna i bagageutrymmet. Hade liknade symptom på min gamla 850i efter vårpåställningen, och då var det bara en säkring som gått som styr "EML".

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
God kväll käre vänner!

Projekt: "Återuppliva besten" har börjat igen.

Tog ur allt ur katten och svetsade ihop allt idag, så nu kan jag definitivt utesluta den. Ska börja om från början imorgon med felsökningen, kanske har jag missat något?

Hellboy: Vilken säkring menar du? Är det 80A säkringen? Finns det fler "dolda" säkringar i gömman någonstans?
Ska försöka göra en lista och bocka av allt jag gör för att underlätta för er som eventuellt kommer med tips.

P.S Hittade en beg. EGS box för 2500 riksdaler, bra pris? Bortkastade pengar om det inte är det som är felet. D.S

Mvh

DuNegro

He
347
Hellboy
440i GC -18
Minns inte, vet bara att den beskrivs som EML (elektronisk motorstyrning typ) i instruktionsboken. Satt på förarasidan i bagaget med resterande säkringar har jag för mig, inte alls dold. Om den är död så går bilen i "limp mode".
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Det hjälpte inte med ny Egs box. Idéer?

Mvh

DuNegro
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Hej!
Nu kan jag inte hålla mig längre,varför lämnar du inte in bilen på en bra verkstad som gör en fullständig diagnos och löser problemet. Tror nog att det kan bli billigare än att byta ut en hel mängd med boxar och andra delar. Ibland så är det bättre att krypa till korset än att banka huvudet blodigt. /Per
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Och missa det roliga? 8:an och AP är en hobby, vore jag ivrig att få igång den hade den redan varit på verkstad, det är knappast bruksbilen. I övrigt har jag gjort diagnos med gt1, autoboss, carsoft och stomp utan resultat. Reservdelar får man aldrig för lite av.

Tack för din omtanke.

Mvh

DuNegro
Visa användare
97
RizztO
BMW 540IA M-Sport -03 Svart som döden
Dodge 4x4 w200 -77
BMW 635CSI -79 Svart
Opel Kadett super -69 Ferarri röd
Har du kollat att pridarna verkligen öppnar sej o ger en soppa dimma. Hade de problemet med min 635a. Alla mätvärden va bra men den gick endo inte. Va gammal soppa/olja som kletat fast "nålen"

Real x-traktor power =)
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Byt stift! :-)

Vet exakt vad du gett in dig på. Det roliga slutar snart i att man blir förbannad.....blev jag iaf och bytte motor!
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Mitt tips:
Ladda ner elchema på bilen och mät signaler och matningar till motorstyr och EML med tändning på och motor igång. Går bra att öppna baksidan på kontakten och mäta.
Naturligtvis kan man inte vänta sig samma värden på allt efter som ena halvan inte går, men har man lite känsla så detta borde ge svaret på var felet ligger.
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Hur har det gått?

Har samma problem med min 750:a. Den vänstra banken, dvs. cylinder 7-12 går inte.
Har dock inte kommit igång med någon felsökning ännu. Skall nu ner till garaget och kolla om det finns gnista och se om den får fram soppa till och börja med.

Återkommer

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
hej
kom o tänka på en 750-91 jag hade, betedde sig precis så startade på 12 blev 6 efter en stund.
slet ur styrenheterna i ren desperation, var ett "glas vatten" i den ena motorstyrenheten,torkade ur och blev en tolva igen
hoppas det fixar sig för dig
mvh brundins
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Denna historia är så spännande så man vet knappt om man vill att felet ska hittas då historien isf slutar tvärt, men å andra sidan vill man veta vad det kan vara för mystiskt fel=)???

Hur går det för dig?

Mvh Fredrik

BMW CS #07491
US
547
US
850 iA -92
Ja, hur går det. Jag har ju ingen egen bil längre (jag har en Renault Kangoo 00:a med 74 råa hästar) Har sedan länge haft tankar på en 850. Kanske till sommaren?

Jag har inga bra tips men hoppas det löser sig.
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Hallå igen!
Har inte riktigt haft tid att svara här, men jag fick fart på alla 12 för ett par mån sen.

Det var ett avbrott i motorpiskan mellan cyl givaren och boxen, fick löda på lite nya kablar sen gick den. Inte helt lätt att hitta, men det var en lärorik resa hela vägen.

Mvh

DuNegro
Ha
2
Harry61
318i touring-96,525tds-93
850ia-91,AMC Javelin-71,Pontiac Parisienne-64
Motorpiskan?
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Ja, det är ju ungefär vad det är.

Harry61: Kabelstammen

Skärmen var av och resten hängde typ i trådar bara.

Mvh
Ha
2
Harry61
318i touring-96,525tds-93
850ia-91,AMC Javelin-71,Pontiac Parisienne-64
DuNegro, kan du ringa mig på tel 0706344389, jag håller på att bryta ihop med den här bildjäveln.Ni andra som har problem med EML lampa och annat djävelskap.

På 850 (min iallafall) finns två hängsäkringar på höger sida i skuffen, en som är synlig i en hållare, men den andra inplastad i krympslang på pluskabeln till batteriet väl gömd för alla dödliga varelser. Min var iallafall av eller nästan av för ibland lyste EML lampan när man vred på nyckeln och ibland inte. Jag trodde att NUUU! efter att ha sökt felet i månader trodde jag att felet var löst men icke.

Bilen går på tolv cylindrar tills den blir varm sen blir den en sexa igen. Alltid vänster cyl.bank som faller bort(7-12). När den är en sexa är det bara att slå av bilen och starta igen så är det en tolva. Hur länge den är en tolva beror på hur varm den är, ju varmare dess kortare tid.
Nu till nästa bekymmer. För att slippa använda rondellen för att ta mig in i skuffen är det någon som har något bra tips. Verkar inte finnas någe el i handtaget,och nyckel fungerar icke(vrider och trycker) inget händer. NåNå JaJa kompisar och folk säger sälj skitet men ihelvete, jag skall få den att gå för det är den snygggaste och fränaste BMW som någonsin har tillverkats.MVH Harry
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej !

Kolla kablaget i gångjärn fins på båda sidorna av bagageluckan kan vara brott i kablarna vanligt fel !

Det med motor som spökar kan vara en tempgivare smidigast åka in och få en felsökning på bilen kan vara något enkelt.

MVH
Fonzi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.