|
|
|
|---|---|
| Hej ska byta stötdämpare och fjädrar runt om på min 540ia E34 men får inte loss bultarna till bromsoken där fram. Har hållt på och värmt och haft mig men ingenting hjälper de sitter stenhårt. Lyckades även dra en bult rund och drog av skallen på en bult. Går det att byta stötdämpare och fjädrar fram utan att ha loss hela fjäderbenet? Tänkte att man kunde vika ut allting så kan kan byta det sen? Fast allt annat lär ju sitta som fan också så det är ju frågan om man skulle lyckas ändå. Kanske är lika bra att lämna in bilen och få allting bytat.. Tacksam för tips och hjälp! | |
|
Om du har tillgång till en svets så kanske du kan prova och svetsa fast en mutter på den dåliga bultskallen, i samma veva så har du då fått het bult och en ny skalle att dra i. Brukar göra så på fastrostade bromsnipplar som man har dragit rund. |
|
| har tyvärr inte tillgång till svets:/ | |
|
Du kan ju dela oken i 2 del om du lossar på glid bultar om det är inte dom som blev oxå kassa? Annars kan det gå men du får lossa alla bultar till stötdämps benen o ta loss bromsslangar ifrån benen då blir det lättare att vända på allt o jobba utan att slangar tar i. Sist tar du loss dom uppe o leker lite med fjäderklämmor. Lättare blir det inte men det går. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Vika ut fjäderbenet går bromsslangen är ganska lång, annars så är det bara att släppa bromsröret vid skarven. Jag tycker att du ska ta loss hela benet och försöka få loss bultarna. Då kommer man åt bättre att borra eller ta det till nån som har svets. |
|
|
Ja just ja, man kommer ju inte åt den undre spindelleden utan att ta av bromskivan iom att ok ramen sitter kvar. |
|
| Tackar för alla svaren, får bli att man lämnar in den och får de gjort istället. Har aldrig monterat stötdämpare själv innan. Trodde att jag skulle fixa det själv men det är alltid något som ska jävlas med en:P Men det är sånt man får räkna med antar jag. Men blir nog både enklare och smidigare att lämna ifrån sig bilen till någon som kan det. Ska se om jag eventuellt kan byta stötdämparna och fjädrarna bak iallafall.. Där är det inte så mycket som ska lossas iallafall bara en bult nere och 3st uppe. | |
| en tröst är i allafall att det brukar vara riktigt jävligt bak.. Dämparna kan sitta något så in i h#¤"e i det nedre fästet men det är bara att bruka extremt mycket våld och hjälper inte det så ännu mer våld. | |
| bra/rätt verktyg är inte dumt heller.. | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Rätt verktyg är ofta helt avgörande när det gäller lite större skruvar som suttit där ett tag, tex skruvarna för bromsokshållaren, skruvarna till diverse stag och dylikt. Hylsa med "round corner" design (olika tillverkare har olika namn på detta men principen är densamma - flytta anliggningsytan och reducera risken för runddragning av skruvskallar) och sexkant hylsor är mer eller mindre ett krav. Till detta ska man ha det längsta icke-flexande ledhandtag man hittar. Biltema har allt detta till mycket bra priser. Glöm tolvkantshylsor eller ringnycklar till dessa jobb. Nästa steg är att dra rätt, med så liten förlängning som möjligt, dvs med den kortaste möjliga hylsa. Samt att dra i rak vinkel. Men det verktyg som är helt oumbärligt är en kraftig mutterdragare! Prioritera upp detta verktyg och prioritera ned sköna och roliga men kanske inte lika viktiga verktyg. Har man redan en kompressor kostar inte en bra mutterdragare mycket - för 1400 SEK kan du få en 1/2" mutterdragare med upp till 1350 Nm i vridmoment! Ooops, blev ett verktygsinlägg istället. Men jag vet precis hur det är, har själv gått samma väg (hade faktiskt själv problem med de där skruvarna till bromsokshållaren) och med mer erfarenhet och med lite andra verktyg så flyter det på bätttre än vad det gjorde i början. |
|
Tackar så mycket för svaren! Verktyg har jag en hel del av, har den största hylsnyckelsatsen som går att köpa på biltema. Och även en del mindre satser, Och även en hel del andra verktyg så klart. Men det hjälpte tydligen inte:/ Känns som att bultarna till bromsoket sitter stenhårt. Hade tänkt att jag eventuellt ska göra ett nytt försök imorgon. Men tror inte det hjälper. Köpte även mig en eldriven mutterknackare innan för ett tag sedan men den är totalt värdelös. Men den ska iallafall orka dra med 355NM. Men en kompressor med mutterdragare står väldigt högt upp på min önskelista:P |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, de skruvarna kan sitta riktigt hårt. Nej, 355Nm är inte tillräckligt mycket. Jag har hitintills inte sett någon eldriven mutterdragare som klarar speciellt höga moment. Jag köpte min mutterknackare från Drift&Underhåll i Mönsterås. Det blev en Scorpio YU-1281T och kostar endast 1375 SEK och har ett högsta moment på 1350 Nm. Länk Hitintills har den klarat av varenda skruv och mutter jag gett den, och jag har lossat i princip på >alla< skruvar på min 535i E34 (och en hel del på min 323i E30)! |
|
Biltemas stora brytgaffel funkar bra för att bända loss det nedre fästet till bakre stötdämparen. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.