|
|
|
|---|---|
|
Hej, När jag köpte min BMW320 -05 för några veckor sedan sa bilförsäljaren att när man byter däck så måste man tänka på att det sitter sensorer vid däcken och att man då var tvungen att göra på ett visst sätt. Har kikat på nätet och i instruktionsboken men kan inte hitta något om det. Det jag undrar är vad det är man behöver göra? Behöver man göra något speciellt? Sen undrar jag också om man kan se på däcken på om det är RunOnFlat-däck? //Anders | |
Bayer_Aleks |
Har jag aldrig hört talas om. Finns bara ett sätt att montera en fälg på. Sensorerna sitter knappast i däcken iaf hahaha Däremot är det sensorer på bilen som känner av när bilen avviker från senast inställda nivå på bilen som du gör på färddatorn vid stillastående. Min bil varnade tex när jag skulle påemester och vi körde mot södra Europa, då varnade den först efter 230 km strax innan Helsingbors färjan. RTF däck kan du se på betäckningen av däcket efter märket och modellen. |
| Jag har heller inte hört något om sensorer, tror att systemet känner av när ett däck snurrar snabbare än dom andra pga av mindre luft/punka dvs mindre rullomkrets. Bilen har ju absgivare! | |
| enligt manualen för E46 sitter det däcktryckssensorer med batterier i ventilerna som skickar data till en mottagare i chassit. | |
|
kan det inte vara dethär Tyre pressure control (RDC)?? jag vet inte hur det fungerar då jag inte har det på min bil står såhär i instruktionsboken iaf: Have your tyres changed by BMW Service. BMW Service has full information on how to handle RDC and is equipped with the necessary special tools |
|
|
Finns ju en del olika typer av lufttrycksövervakning, men en typ är just den med sensorer i varje hjul, dessa sitter monterade tillsammans med ventilen. Är man oförsiktig vid montering/demontering av däck på fälgen så kan man givetvis skada dessa |
|
|
Have your tyres changed kan ju ha två innebörder. Dels skifta hjul, som vi gör sommar/vinter men även när man skiftar däck på fälgen. Det är den senare betydelsen jag misstänker BMW syftar till i sin instruktion. Niklas Fransosen |
|
| precis, däck != hjul | |
|
Däck = Däck Fälg = Fälg Däck + Fälg = Hjul |
|
| OK... tack för svaren. Är det någon som har ungefär samma modell(e90) som jag och har bytt mellan tex. sommar- och vinterdäck själv utan några problem? | |
|
Anders, för att nu undvika missförstånd Menar du byta däck, eller byta hjul? |
|
| Jag menar nog byta hjul. Alltså inte bara byta däck på fälgen, utan byta fälg och däck. Hoppas det vart lite klarare. | |
|
Du kan byta hjul själv men du måste återställa däcktrycksensorn i bilen efter att du bytt och du stoppat i den mängd luft du vill ha i de påmonterade hjulen så att bilen vet vad som är "normalt" lufttryck. Borde stå i manualen hur man gör, på ett-serien fipplar man med ett litet reglage på blinkersspaken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.