AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
551

Felaktigt relä

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Detta har jag klippt från: Länk

"Felaktigt relä på vissa modeller.

Ett av reläerna till bränslepumpen eller till styrelektroniken är av fel typ på vissa bilar runt 1989. Tyvärr kommer jag inte i håg vilket av de tre reläerna som sitter tillsammans där som krånglade. Men jag har för mig att det var det som var billigast och det var ett Hella-relä. Felet yttrar sig som tillfälliga motorstopp. Men sedan går bilen att starta igen utan problem. De som har hållit på med BMW länge känner till det här felet och kan direkt peka ut relät och kolla om det är fel typ medan en färskare reparatör kan leta hur länge som helst utan att hitta felet. Det är inte så konstigt eftersom det kommer så sällan. Men nu vet du var du skall börja leta om det händer dig!"

Jag har problem med att min lägger av lite då och då på det sättet som står ovan, och jag vet att många andra har det. Är det någon som vet vart dessa reläer sitter? Jag tror inte jag är ensam om att vilja veta det.

Tack på förhand/Jocke
gagge
in på verkstad o fråga...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
9 mil till närmsta...
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Har också problem med att den stannar då och då!.. Men då brukar det va ett ½@£$¤!! att få igång den igen!.. Ska kolla upp det där med reläerna!.. Har förmig att dom sitter på vänster sida i motorrummet under en svart plastkåpa!..

uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
det sitter 2 st relän framför burken med säkringarna
en är bränsle pumps relät den andra är lamda sonds relät byt bägge (lamda sonds relät kan göra bilen svårstartad)bränsle pumps relät är med största sannorlighet felet till att bilen dör när man kör men startar senare...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Det relä som som kan orsaka stopp sitter under den svarta kåpan precis bredvid expansionstjärlet.
Av de tre reläerna är det det som sitter närmast fronten på bilen.
Gör så att ni låter bilen gå på tomgång, tag sedan något och knacka lagom försiktigt på reläet.
Är det felaktigt så dör bilen, det gjorde min.
Ett nytt kostar ca 150:- på BMW.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har ingen svart kåpa bredvid expansionskärlet. Jag har bara reläer i och på säkringslådan, och ovanför pedalerna. Jag har knackat på alla jag hittat och det händer ingenting.

Anledningen till att jag tror att det har med tändningen och göra är att när den lägger av så gör den det tvärt och varvräknaren går direkt ner på noll, trotts att jag rullar med växel i. Och det kan ju bara betyda att det inte finns någon gnista, då varvräknaren går på tändningen. Sedan så har jag lyckats köra med tändningslampa en gång då den inte ville starta, och då fanns ingen tändning. Så om det inte är två olika fel så är det avsaknad av tändning som är problemet.

Kan det vara styrboxen? Visst sitter tändmodulen i den på min?
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
du har väl motronic i din -89? De har inbyggd tändmodul.
Då skulle jag gissa på att boxen har problem som orsakar ett bortfall av signalen till varvräknaren och tändspole.
Det jag först skulle kolla är strömförsörjning till boxen, glapp i kablage till vevaxelgivare.
Kolla kablaget och speciellt de 2 kontaktstycken som sitter framför startmotorn, pilla isär och dra på lite kontaktspray. akta så att du inte råkar förväxla dom.

Kontrollera huvudreläet då det matar boxen med 12V.

Eftersom det är ett intermittent problem så kan du ju koppla in en liten lampa på huvudreläets utgång och ha den synlig i kupen och nästa gång den stannar för dig så ser du om lampan slocknar samtidigt. Lyser den hela tiden är reläet ok......då blir det tråkigare.....

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.