|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har länge haft problem med att min 320d-00 känts oerhört seg och trott att det berott på en gammal dieselbox från BSR som sitter i. Igår kom jag till skott och skulle öppna huven för att se vad felet kunde vara. Kan inget om bilar själv men från boxen går det ett kablage till en annan lite plastbox som sitter oåtkomligt med mina stora händer i till höger under den mittersta plastkåpan. Från denna går det sedan vidare ett kablage som förgrenar sig i en y-korsning där det finns en kontakt som sitter på luftmassemätaren. Jag provade att ta bort denna kontakten och då gick bilen mycket bättre. Innebär detta att det inte kommer några signaler till luftmassemätaren och därmed kommer den dra betydligt mer? Är det troligtvis luftmassemätaren det är fel på eller dieselboxen som är kopplad till mätaren och isåfall hur återställer jag den till normalt? Finns ingen kontakt som på KCR precis där boxen sitter så att bara själva boxen kan tas bort utan att ta bort kablaget. Är oerhört tacksam om någon kan förklara för en okunnig vad problemet kan vara. Är för snål för att lämna in den utan att ha provat själv. | |
|
Om det var LMM som du kopplade ur och motorn går bättre så borde det vara LMM som är sönder. Förbrukningen borde inte stiga speciellt mycket om du har den urkopplad, kolla bara att det inte blir stora svarta moln ur avgasröret på fullgas... Det du borde börja med är en diagnos och få en lista med felkoder. Mvh |
|
| Gjorde ett mer seriöst försök igår att plocka bort boxen men lyckades inte. Från boxen går det en kabel som är skarvad på bilens kablage under den mjuka kåpan till höger om motorkåpan. Den sitter inte med någon kontakt så det var inte bara att dra ut den. Kablarna går sedan vidare till en svart liten box och därifrån går flera andra kontakter och kablar vidare. Tänkte att jag skulle prova hur det blev om det blev någon skillnad om jag kopplade bort boxen men som sagt var lyckades jag inte med det. Jag har antagit att boxen på något sätt är kopplad till kontakten på luftmassemätaren och att det kunne vara något fel på boxen som gjorde att den är slöare men så är det kanske inte? Vad händer om jag bara klipper kablaget som går till boxen? Är det ett alternativ ifall jag inte lyckas få bort den eller kan det medföra andra fel? | |
| Åk in till en serviceverkstad som är van att montera boxar och fråga. Du kan ju alltid locka med att du är lite intresserad av en ny... | |
| Tänkte jag skulle göra det men vill först kolla om det finns någon möjlighet att det är boxen eller om det garanterat är luftmassemätaren. Den enda skillnaden när jag har kontakten i är att acelerationen är mycket sämre. | |
|
Nu har jag äntligen fått bort boxen. Forstod inte att det fanns en spärr på kontakten som skulle föras ut innan man fick bort den men när jag kom på det var det inga större problem trots att den satt betydligt sämre till än vad man ser på alla deras exempelbilder. Tyvärr blev det ingen större skillnad. Känns dock som att den går marginellt bättre, något starkare vid låga varv men acc. mellan 2000-4000 rpm är mycket seg. Har inga andra problem med att den hoppar eller liknande. Är det med största sannolikhet lmm som är kass eller kan det vara något knas med styrboxen som gör detta? Som sagt var så går den mycket bättre då lmm är bortkopplad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.