AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.372

Färglös spolar vätska ?

BMW 528
Finns det färglös spolar vätska att köpa i handeln ?
Om inte..........har ni tips hur man får till en bra färglös spolarvätska?

Mvh
/// Leif
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Varför vill du ha färglös? Rimligtvis så syns ju inte färgen mot rutan och du ser väl inte heller behållaren nere i motorrummet. Nyfiken fråga bara :-)

Ställ ut dunken i solen några dagar så försvinner den blåa färgen.... Vet inte varför men det har hänt mig vid nåt tillfälle i alla fall.

Niklas

Fransosen
BMW 528
Ok.........jag har satt in en helt ny spolarburk, den gamla hade en spricka i skruvfästet och tycker att en helt plastvit spolarburk är snyggt och vill inte ha nån blå spolarvätska som färgar burken just blå.
Därför efterlyster jag spolar vätska som är transparent som vatten med en trevlig doft (ej nödvändigt med doft). Kan nämnas att min E28 används endast på sommaren.

/// Leif

Mvh
/// Leif
Hmm, lite dyr kanske men ofärgad och klar: Länk :-)

Skämt åsido.
Finns verkligen alkoholbaserad spolarvätska som är ofärgad? Varför inte teknisk sprit (eller annan hemtillverkad sprit) spetsad med någon tensid?
Spriten till lastbilarnas bromssystem eller K-sprit brukar vara färglös.
Själv tycker jag inte det är fel att kunna se nivåerna tydligt i de olika halvtransparenta burkarna med olika vätskor under huven.

FP
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Teknisk sprit och några droppar diskmedel. Ett tips är Yes med äppledoft eftersom den doften maskerar alkoholstanken. Alkoholen gör att det inte skummar så mycket.
BMW 528
Här svaret på min fråga i första inlägget.

Varsågod.....detta vill jag dela med mig av till er som inte vill ha spolarbehållaren färgad blå av spolar vätska i ny BMW eller att man köpt en ny spolarbehållare.

Då har jag testat att ställa en 5 liters dunk med spolarvätska ute i dagsljus en tid.

Den stod ute ca 14 dagar och är ute ännu och såg att den blå färgen avtog mer och mer tills den blev
helt transparent m.a.o den blå färgen är helt väck.

Troligen den enklaste lösningen om att få färglös spolarvätska.

Har inhandlat fler dunkar nu.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet att vi hällde rödsprit i bromssystemet på de gamla "sniffar"-lastbilarna o bussarna i det militära. Det kallades "Sprit 35". Numer rullar väl knappt några bilar med spritsniffare om det inte är någon veteran utan det är väl lufttork som sitter på de flesta. Förövrigt fanns "Spolarvätska" och "Motorolja" att hälla i precis allt med motor på. Enkelt o bra :)
En möjlighet är ju att bränna spolarvätskan själv, men man begår ju då brott även om man inte dricker destillatet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.