AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.217

Byta bromsrör inre, vänster bak

Hej!

Jag måste byta bromsrör inre, vänster bak på min e36 328 -96. Om jag såg rätt så går den upp ovanför tanken? Går det att komma åt röret utan att montera ner halva bilen?

Går det att böja ett 4,76 mm rör utan rörtång? Med tanke på de böjar som behöver göras?

Är det ett svårt jobb?

Min andra fråga är: Hur mycket skulle detta arbete kosta på en mindre verkstad?

MVH
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En del brukar klamma nya rören en annan väg om du bara kommer åt förgreningen. Annars går det utmärkt att ta bort den dåliga biten och skarva med en skarvnippel. Men då måste änden på det gamla röret konas på plats.
Koppar-bromsrör är glödgade och mjuka och kan bockas ganska tvärt utan verktyg. Men bara en gång, sedan är de hårda. Då gäller det att ha nippeln på rätt sida bocken annars är det kört. Talar av egen erfarenhet :).
Länk

Länk

Länk
Ser mitt bromsrör ok ut för att skarva?
Hur gängar man in bromsröret i nippeln vid skarvning?

Produkter på biltema:

Länk

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var ju på bild 3 det såg lite kexigt ut. Om det ser friskt ut där det går in under tanken borde det gå att skarva i en ny bit därifrån och ut till första slangen. Koningsverktyget kräver att man kan dra ner röret ca 20 mm från golvplåten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Röret kapas och du trär på en nippel med utvändig gänga (som du inte har med på bild). Sedan stukar man röret med ett koningsverktyg. Därefter skjuter du fram nippeln mot stukningen och skruvar in den i skarvhylsan som du har länkat bild på. Likadant med det nya kopparröret i andra änden av skarvhylsan.
Okej, jag får kika på det. Koningsverktyg? Kan man hitta detta på biltema?

Finns den här? Länk
Mycket tacksam för din hjälp, måste kila återkommer senare. hejs
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Under bromsverktyg, sidan 208 här finns koningsverktyg. Länk Det bästa är ju om man kan låna. Fråga på Meca el.Mekonomen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Biltemas koningsverktyg funkar faktiskt helt okey, Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.